Předmět: Zooterapie v kontextu sociální práce a sociálních služeb

» Seznam fakult » FZS » USV
Název předmětu Zooterapie v kontextu sociální práce a sociálních služeb
Kód předmětu USV/VZTSP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Motlová Lenka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahové zaměření: 1. Zooterapie - vývoj a historie, terminologie, formy a typy zooterapie. Zooterapie dle zvířecího druhu - canisterapie, hiporehabilitace, felinoterapie a ostatní typy zooterapie. 2. Legislativní podmínky pro vykonávání zooterapie. Organizace poskytující zooterapie - příklady z ČR a zahraničí. 3. Podmínky pro praktikování zooterapie - ze strany zvířete, pracovníků, cílové organizace. Plán intervence. Podmínky a pravidla kontaktu klienta a zvířata. Výběr a příprava zvířete. 4. Zooterapie u dětí, dospělých a seniorů. Indikace a kontraindikace. Legislativní podmínky pro vykonávání zooterapie. Přínos zooterapie.pro klienty. Kazuistiky. 5. Zvíře v sociálních službách. Zooterapie v rámci ambulantních, terénní a pobytových sociálních služeb. Příklady organizací poskytujících zooterapii v sociálních službách. 6. Zvíře v sociální práci - Animal Assisted Social Work (AASW). Standardy kvality zooterapie v sociální práci. Kompetence v AASW. Hodnocení zooterapie. Etické aspekty práce se zvířaty. 7. Canisterapie jako metoda sociální práce. Vývoj canisterapie v ČR. Podmínky pro praktikování. Canisterapie jako dobrovolnický program. Video. Kazuistika. 8. Canisterapie u cílových skupin - osoby s poruchou autistického spektra, osoby s poruchou pozornosti a hyperaktivitou, osoby s mentálním postižením a tělesným postižením, osoby se zrakovým a sluchovým postižením. 9. Felinoterapie - terminologie, indikace a kontraindikace. Vývěr a příprava kočky. Metody a techniky. Organizace zastřešujícící felinoterapii. Kazuistika. 10. Ornitoterapie - terminologie. Metody. Podmínky a praktikování ornitoterapie v sociálních službách - cílové skupiny. Organizace zajišťující ornitoterapii. Kazuistika. Video. 11. Hiporehabilitace - terminologie, hipoterapie ahiporehabilitace. Hiporehabilitační kůň, výběr a příprava koně. Hipoterapie v sociální práci a sociálních služách.. Kazuistika. 12. Česká hiporehabilitační společnost. HETI. Hiporehabilitační střediska. Kazuistika. Video. 13. Delfinoterapie - terminologie. Metody. Podmínky a praktikování. Cílové skupiny. Organizace zajišťující delfinoterapii.. Video. 14. Lamaterapie a farmingterapie.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
1. Seznámit studenty se základní terminologií a legislativními podmínkami v oblasti zooterapie v kontextu sociální práce a sociálních služeb. 2. Seznámit studenty s metodami a formami zooterapie u dětí, dospělých a seniorů a dalších cílových skupin (děti s poruchou autistického spektra, seniory s demencí, aj.). 3. Seznámit studenty s podmínkami a pravidly pro praktikování zooterapie včetně indikací a kontraindikací pro její použití. Seznámit studenty se způsobem vedení dokumentace a hodnocením zooterapeutického procesu.
1. Student zná terminologii v oblasti zooterapie v rámci sociálních služeb a sociální práce, a umí vysvětlit rozdíl mezi terapií a aktivitou za asistence zvířat. 2. Student zná konkrétní metody, formy a konkrétní příklady zooterapie včetně způsobu jejího využití u dětí, dospělých a seniorů. 3. Student má osvojeny základní podmínky pro praktikování zooterapie včetně vedení dokumentace a hodnocení. 4. Student je seznámen se základy zooterapeutického procesu a rolemi jednotlivých účastníků. 5. Student zná přínos zooterapie a také kontraindikace pro její praktikování v sociální práci a sociálních službách.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Podmínky pro splnění předmětu: a) aktivní účast studenta na seminářích, b) zpracování a prezentace seminární práce na zvolené téma týkající se zooterapie.
Doporučená literatura
  • ? PETRŮ, Gabriela a Vlasta KARÁSKOVÁ. Edukační aspekty canisterapie..
  • BICKOVÁ, Jaroslava, eds. Zooterapie v kostce: minimum pro terapeutické a edukativní aktivity za pomoci zvířete. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1585-1..
  • ČERNÁ RUBEŠOVÁ, P. Když kůň léčí duši, aneb metodika hiporehabilitace zaměřená na klienty s duševnímonemocněním.
  • GALAJDOVÁ, Lenka a Zdenka GALAJDOVÁ. Canisterapie: pes lékařem lidské duše..
  • JISKROVÁ, Iva, Vladimíra CASKOVÁ a Tereza DVOŘÁKOVÁ. Hiporehabilitace..
  • KOL. AUTORŮ. Praktický průvodce hiporehabilitací II. Výukový CD-ROM..
  • MOTLOVÁ, L. Canisterapie u seniorů s demencí..
  • OLBRICHT, E., OTTERSTEDT, C. Menschen brauchen Tiere.
  • SMÉKALOVÁ, Eleonora a Lenka ŠLÉGROVÁ. Využití canisterapie v psychoterapii u dětí předškolního a mladšího školního věku..
  • STANČÍKOVÁ, Markéta a Jitka ŠABATOVÁ. Canisterapie v teorii a praxi: sborník her a pomůcek pro praktickou realizaci canisterapie u různých cílových skupin..
  • THELENOVÁ, Kateřina, Andrea TVRDÁ, Anna BURIANOVA a Jaroslava BICKOVÁ. Možnosti profesionální zooterapie v sociální práci: sborník odborných textů..
  • TVRDÁ, Andrea. Canisterapie: zvíře v sociálních službách..
  • VELEMÍNSKÝ, Miloš. Zooterapie ve světle objektivních poznatků..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr