|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / 085
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
085
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Základy medicínské biologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|1,5|2|2,5|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
V každém akademickém roce, jen v zimním semestru.
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|1,5|2|2,5|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s biomedicínou, jakožto vědeckým oborem, který dnes zahrnuje nejen širokou škálu prolínajících se vědeckých disciplín a oblastí výzkumu, ale také představuje stále rostoucí a rozvíjející se odvětví průmyslu, v němž hlavní roli hraje zdraví člověka. Studenti budou seznámeni s hlavními oblastmi a trendy biomedicínského výzkumu, se základními principy fungování lidského těla, a to na úrovni organizmální, tkáňové, buněčné i molekulární a biochemické. Na příkladech vybraných patologických stavů či chorob bude představeno propojení různých metod a disciplín, uplatňujících se v biomedicínském výzkumu. Budou diskutovány i etické aspekty (klinické studie, pokusy na zvířatech, apod.). Kurz by měl začínající studenty, především oboru Biomedicínská laboratorní technika, připravit na další, specializované kurzy a umožnit jim přemýšlet o jednotlivých biologických dějích či oborech v širších souvislostech.
|
Požadavky na studenta
|
Absolvování testu s minimálním ziskem 60 % bodů.
Vypracování semestrální práce
Prezentace vybraného odborného článku na cvičeních.
|
Obsah
|
1. Co je biomedicína? Úvodní seznámení s oborem, kde se potkává biologie s medicínou, historie oboru, významné milníky a objevy.
2. Hlavní oblasti a trendy biomedicínského výzkumu, propojení základního výzkumu s vývojem nových technologií, léčebných a diagnostických postupů, specifika klinického výzkumu, biomedicínský průmysl, možnost uplatnění v oboru
3. Základy fungování lidského těla anatomie, fyziologie, homeostáze vs. patologie
4. Základy buněčné biologie a genetiky člověka, epigenetická regulace, genetická onemocnění
5. Přehled biochemie člověka, metabolické děje respirace, katabolismus, anabolismus, biomakromolekuly, související patologie
6. Základy molekulární biologie člověka centrální dogma, buněčná signalizace
7. Imunitní systém člověka vrozená imunita, zánět, buněčná x humorální imunita
8. Imunitní systém člověka - specifická imunita, antigeny, alergie, cytokiny, chemokiny.
9. In vitro a in vivo modely lidských onemocnění I dýchací, trávicí a vylučovací soustava
10. In vitro a in vivo modely lidských onemocnění II kosterní a pohybový systém, kůže
11. In vitro a in vivo modely lidských onemocnění III endokrinní, nervová soustava, imunitní systém, oběhová soustava
12. Civilizační choroby, metabolický syndrom, nádorová onemocnění, kardiovaskulární onemocnění, infekční choroby
13. Projekt a pokus v experimentální biomedicíně jak navrhnout projekt, etické a právní aspekty v klinickém a biomedicínském výzkumu
Cvičení bude vedeno formou tzv. journal clubu. Studenti si vyberou z připravené nabídky vědecký článek z různých oblastí biomedicínského výzkumu a připraví prezentaci, kde představí téma, metodiku, výsledky a závěry výzkumu. Cílem je naučit studenty pracovat s vědeckou literaturou a nalézt v ní podstatné informace. Podmínkou zápočtu bude absolvovaná prezentace a formou rešerše vypracovaná semestrální práce na zadané téma.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Doporučená literatura, poskytnuté prezentace z přednášek
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Silbernagl, S., Despopoulos, A. Atlas fyziologie člověka. Praha Grada, 2004.
-
Doporučená:
Vodrážka,Z. Biochemie, Academia Praha, 2007. 2007.
-
Doporučená:
Rokyta, R. a kol. Fyziologie. Praha, ISV, 359 s., 2000.
-
Doporučená:
Kindt TJ., Goldsby R.A., Osborne B.A. Kuby Immunology (6th ed.), W.H. Freeman and Copany, New York 2007, 574.
-
Doporučená:
Alberts, B., Bray, D., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., Watson, J.D. Molecular Biology of the Cell. Garland Publishing, Inc. NY, 1998. ISBN 0-8153-1620-8.
-
Doporučená:
Rokyta, R., Šťastný, F.:. Struktura a funkce lidského těla. Praha: Tigis. 2002.
-
Doporučená:
Hořejší, V., Bartúňková, J. Základy imunologie. Prah Triton, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
56
|
Příprava na zápočet
|
40
|
Semestrální práce
|
40
|
Domácí příprava na výuku
|
35
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Celkem
|
201
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Znalost biologie lidského těla na úrovni střední školy. |
Získané způsobilosti |
Studenti znají hlavní oblasti a trendy biomedicínského výzkumu
Studenti rozumí základním principům fungování lidského těla, a to na úrovni organizmální, tkáňové, buněčné i molekulární a biochemické. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Práce s textem (učebnicí, knihou)
- Projekce (statická, dynamická)
- Individuální příprava ke zkoušce
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Seminární práce
|
|
|
|