Předkládaná diplomová práce rozkrývá postupy utváření obrazu divadelního režiséra, hudebního skladatele, publicisty a dramatika Emila Františka Buriana ve třech klíčových okruzích. První objasňuje principy sebeprezentace a volbu charakteristických prostředků pro budování svého vnějšího obrazu v kontextu proměn osobních postojů i společenského vývoje 30. - 50. let 20. století.
Druhá rovina zasazuje Emila Františka Buriana do souřadnic kulturní politiky komunistického režimu a sleduje způsoby konstrukce veřejného obrazu reprezentanta oficiální socialistické kultury. Obě roviny vychází především z detailní analýzy Burianovy divadelní činnosti, rozhlasových aktivit a článků v odborném i společenském tisku.
Třetí rovina kvalifikační práce věnuje pozornost problematice tvorby individuální paměti a systematickému úsilí o budování "kultu osobnosti" E. F. Buriana. Interpretací biografií a vzpomínek herců, režisérů, novinářů i politiků se pokouší profilovat profesní i soukromý život tohoto umělce.
Anotace v angličtině
This diploma thesis reveals the processes of shaping the image of Emil František Burian, the theater director, composer, journalist and playwright in three key headings. The first heading explains the principles of self-presentation and choice of characteristic means to build its external image in the changing personal attitudes and social development in the 30th - 50 years of 20th century.
The second heading shows the coordinates of cultural policy communist regime and monitors the construction of public image representative of official socialist culture. Both headings are mainly based on a detailed analysis of Burian's theater activity, broadcasting activities and articles in professional and social printing.
The third heading of qualification work pays attention to creating individual memory of a systematic effort to build a "cult of personality" of E. F. Burian. Interpretation biography and memories of actors, directors, journalists and politicians attempts to profile the professional and private life of this artist.
Klíčová slova
Auto-obraz, Hetero-obraz, Historická antropologie, Imagologie, Kult osobnosti, Kulturní dějiny, Kulturní politika, Mediální obraz, Paměť, Reprezentace, Sebeprezentace, Soudobé dějiny
Klíčová slova v angličtině
Auto-image, Hetero-image, Historical anthropology, Imagology, Cult of personality, Cultural history, Cultural policy, Media image, Memory, Represetation, Self-presentation, Contemporary history
Rozsah průvodní práce
143 s. (289 816 znaků) - 27 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce rozkrývá postupy utváření obrazu divadelního režiséra, hudebního skladatele, publicisty a dramatika Emila Františka Buriana ve třech klíčových okruzích. První objasňuje principy sebeprezentace a volbu charakteristických prostředků pro budování svého vnějšího obrazu v kontextu proměn osobních postojů i společenského vývoje 30. - 50. let 20. století.
Druhá rovina zasazuje Emila Františka Buriana do souřadnic kulturní politiky komunistického režimu a sleduje způsoby konstrukce veřejného obrazu reprezentanta oficiální socialistické kultury. Obě roviny vychází především z detailní analýzy Burianovy divadelní činnosti, rozhlasových aktivit a článků v odborném i společenském tisku.
Třetí rovina kvalifikační práce věnuje pozornost problematice tvorby individuální paměti a systematickému úsilí o budování "kultu osobnosti" E. F. Buriana. Interpretací biografií a vzpomínek herců, režisérů, novinářů i politiků se pokouší profilovat profesní i soukromý život tohoto umělce.
Anotace v angličtině
This diploma thesis reveals the processes of shaping the image of Emil František Burian, the theater director, composer, journalist and playwright in three key headings. The first heading explains the principles of self-presentation and choice of characteristic means to build its external image in the changing personal attitudes and social development in the 30th - 50 years of 20th century.
The second heading shows the coordinates of cultural policy communist regime and monitors the construction of public image representative of official socialist culture. Both headings are mainly based on a detailed analysis of Burian's theater activity, broadcasting activities and articles in professional and social printing.
The third heading of qualification work pays attention to creating individual memory of a systematic effort to build a "cult of personality" of E. F. Burian. Interpretation biography and memories of actors, directors, journalists and politicians attempts to profile the professional and private life of this artist.
Klíčová slova
Auto-obraz, Hetero-obraz, Historická antropologie, Imagologie, Kult osobnosti, Kulturní dějiny, Kulturní politika, Mediální obraz, Paměť, Reprezentace, Sebeprezentace, Soudobé dějiny
Klíčová slova v angličtině
Auto-image, Hetero-image, Historical anthropology, Imagology, Cult of personality, Cultural history, Cultural policy, Media image, Memory, Represetation, Self-presentation, Contemporary history
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se pokusí objasnit způsoby konstruování obrazu hudebníka, divadelního režiséra a dramatika Emila Františka Buriana, a to ve třech základních okruzích. V prvé řadě bude pozornost věnována umělcovu vlastnímu sebeprezentačnímu úsilí a s ním souvisejícím aktivitám (články, rozhlasové relace apod.). V dobovém kontextu třicátých až padesátých let dvacátého století budou sledovány hlavní charakteristiky budovaného vnějšího obrazu a případné proměny politických a společenských postojů E. F. Buriana.
Druhá rovina práce bude zaměřena na konstrukci veřejného obrazu E. F. Buriana jako oficiálního představitele komunistické kultury. Analýze budou podrobeny především novinové a časopisecké články, a to v periodikách společenského i odborného charakteru. Pozornost bude věnována i samostatným monografiím a televizní a rozhlasové tvorbě.
Ve třetím okruhu se práce bude věnovat otázce tvorby individuální paměti. Interpretovány budou především vzpomínkové knihy herců a divadelníků, v nichž se autoři k osobnosti a dílu E. F. Buriana vyjadřují.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se pokusí objasnit způsoby konstruování obrazu hudebníka, divadelního režiséra a dramatika Emila Františka Buriana, a to ve třech základních okruzích. V prvé řadě bude pozornost věnována umělcovu vlastnímu sebeprezentačnímu úsilí a s ním souvisejícím aktivitám (články, rozhlasové relace apod.). V dobovém kontextu třicátých až padesátých let dvacátého století budou sledovány hlavní charakteristiky budovaného vnějšího obrazu a případné proměny politických a společenských postojů E. F. Buriana.
Druhá rovina práce bude zaměřena na konstrukci veřejného obrazu E. F. Buriana jako oficiálního představitele komunistické kultury. Analýze budou podrobeny především novinové a časopisecké články, a to v periodikách společenského i odborného charakteru. Pozornost bude věnována i samostatným monografiím a televizní a rozhlasové tvorbě.
Ve třetím okruhu se práce bude věnovat otázce tvorby individuální paměti. Interpretovány budou především vzpomínkové knihy herců a divadelníků, v nichž se autoři k osobnosti a dílu E. F. Buriana vyjadřují.
Seznam doporučené literatury
Prameny:
LA PNP Praha - Kabinet E. F. Buriana, Divadlo D 34.
Česká televize, Oddělení informatiky - dokumentární filmy o E. F. Burianovi.
Archiv Českého rozhlasu
BURIAN, Emil František, Voláno rozhlasem I., II., Praha 1945-46.
Periodika:
Kulturní večerník D 34 (1933-34); D 36 (1935-36); Program D 37-41 (1937-41); Program divadla práce D 46 (1945-46); Program D 47-48 (1946-48); Umělecký měsíčník D 49 (1948-49); Umělecký měsíčník (1949-51); Program AUD (1951-55); Program Divadla D 34 (1955-59).
Kulturní politika (1945-49).
Divadlo (1948-1989).
Literatura:
ČERNÝ, Jindřich, Osudy českého divadla po světové válce, Praha 2007.
HÁJEK, Jiří, Divadlo nové doby 1945-1948, Praha 1990.
HEDVÁBNÝ, Zdeněk, Alfréd Radok. Zpráva o jednom osudu, Praha 1994.
KAZDA, Jaromír, Soupis zvukových záznamů E. F. Buriana, Praha 1978.
KOČOVÁ, Zuzana, Kronika Armádního uměleckého divadla, Praha 1955.
MÁZEROVÁ, Romana, E. F. Burian a rozhlas 1928-1938, Praha 1995.
Seznam doporučené literatury
Prameny:
LA PNP Praha - Kabinet E. F. Buriana, Divadlo D 34.
Česká televize, Oddělení informatiky - dokumentární filmy o E. F. Burianovi.
Archiv Českého rozhlasu
BURIAN, Emil František, Voláno rozhlasem I., II., Praha 1945-46.
Periodika:
Kulturní večerník D 34 (1933-34); D 36 (1935-36); Program D 37-41 (1937-41); Program divadla práce D 46 (1945-46); Program D 47-48 (1946-48); Umělecký měsíčník D 49 (1948-49); Umělecký měsíčník (1949-51); Program AUD (1951-55); Program Divadla D 34 (1955-59).
Kulturní politika (1945-49).
Divadlo (1948-1989).
Literatura:
ČERNÝ, Jindřich, Osudy českého divadla po světové válce, Praha 2007.
HÁJEK, Jiří, Divadlo nové doby 1945-1948, Praha 1990.
HEDVÁBNÝ, Zdeněk, Alfréd Radok. Zpráva o jednom osudu, Praha 1994.
KAZDA, Jaromír, Soupis zvukových záznamů E. F. Buriana, Praha 1978.
KOČOVÁ, Zuzana, Kronika Armádního uměleckého divadla, Praha 1955.
MÁZEROVÁ, Romana, E. F. Burian a rozhlas 1928-1938, Praha 1995.