V souvislosti s novým směřováním kulturní politiky v Československu začalo již v tzv. období třetí republiky ministerstvo školství a osvěty, řízené Zdeňkem Nejedlým, podporovat propagaci tzv. klasiků ve všech sférách umělecké tvorby. V raných 50. letech pak byl v jednotlivých oborech definován okruh osobností, jejichž dílo splňovalo představy socialistického realismu a bylo žádoucí je propagovat. Součástí této cílené propagandy bylo i natáčení životopisných snímků, případně převedení tvorby těchto "klasiků" na filmové plátno. I přes uvolnění ideologických tlaků v 60. letech zůstával žánr životopisu oblíbený, citelně posílena však byla umělecká složka na úkor výchovné. Cílem diplomové práce je odhalit okruh osobností, jejichž život či dílo se staly předmětem filmového zpracování, a na základě několika zvolených příkladů (budou zpřesněny v průběhu práce) rekonstruovat filmový obraz jejich života a jeho proměny ve sledovaném období.
Anotace v angličtině
In connection with the new direction of cultural policy in Czechoslovakia, the Ministry of Education, led by Zdeněk Nejedlý, began to support the promotion of so-called classics in all spheres of art production in the so-called period of the Third Republic. In the early 1950s, numerous personalities were defined in individual disciplines, whose work met the ideas of socialist realism, and thus it was desirable to promote them. Part of this targeted propaganda was the filming of biographical films, or eventually the conversion of their work into a film screen. Despite the liberalization of ideological pressures in the 1960s, the genre of the biography remained popular, but the art component was considerably strengthened at the expense of the educational one. The aim of this diploma thesis is to reveal a circle of personalities whose life or work has been the subject of film adaptations, and based on several selected examples (to be refined during the work) to reconstruct the film image of their life and its transformation in the period under review.
Klíčová slova
film životopisný, propaganda, komunismus
Klíčová slova v angličtině
biographical film, propaganda, communism
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
V souvislosti s novým směřováním kulturní politiky v Československu začalo již v tzv. období třetí republiky ministerstvo školství a osvěty, řízené Zdeňkem Nejedlým, podporovat propagaci tzv. klasiků ve všech sférách umělecké tvorby. V raných 50. letech pak byl v jednotlivých oborech definován okruh osobností, jejichž dílo splňovalo představy socialistického realismu a bylo žádoucí je propagovat. Součástí této cílené propagandy bylo i natáčení životopisných snímků, případně převedení tvorby těchto "klasiků" na filmové plátno. I přes uvolnění ideologických tlaků v 60. letech zůstával žánr životopisu oblíbený, citelně posílena však byla umělecká složka na úkor výchovné. Cílem diplomové práce je odhalit okruh osobností, jejichž život či dílo se staly předmětem filmového zpracování, a na základě několika zvolených příkladů (budou zpřesněny v průběhu práce) rekonstruovat filmový obraz jejich života a jeho proměny ve sledovaném období.
Anotace v angličtině
In connection with the new direction of cultural policy in Czechoslovakia, the Ministry of Education, led by Zdeněk Nejedlý, began to support the promotion of so-called classics in all spheres of art production in the so-called period of the Third Republic. In the early 1950s, numerous personalities were defined in individual disciplines, whose work met the ideas of socialist realism, and thus it was desirable to promote them. Part of this targeted propaganda was the filming of biographical films, or eventually the conversion of their work into a film screen. Despite the liberalization of ideological pressures in the 1960s, the genre of the biography remained popular, but the art component was considerably strengthened at the expense of the educational one. The aim of this diploma thesis is to reveal a circle of personalities whose life or work has been the subject of film adaptations, and based on several selected examples (to be refined during the work) to reconstruct the film image of their life and its transformation in the period under review.
Klíčová slova
film životopisný, propaganda, komunismus
Klíčová slova v angličtině
biographical film, propaganda, communism
Zásady pro vypracování
V souvislosti s novým směřováním kulturní politiky v Československu začalo již v tzv. období třetí republiky ministerstvo školství a osvěty, řízené Zdeňkem Nejedlým, podporovat propagaci tzv. klasiků ve všech sférách umělecké tvorby. V raných 50. letech pak byl v jednotlivých oborech definován okruh osobností, jejichž dílo splňovalo představy socialistického realismu a bylo žádoucí je propagovat. Součástí této cílené propagandy bylo i natáčení životopisných snímků, případně převedení tvorby těchto "klasiků" na filmové plátno. I přes uvolnění ideologických tlaků v 60. letech zůstával žánr životopisu oblíbený, citelně posílena však byla umělecká složka na úkor výchovné. Cílem diplomové práce je odhalit okruh osobností, jejichž život či dílo se staly předmětem filmového zpracování, a na základě několika zvolených příkladů (budou zpřesněny v průběhu práce) rekonstruovat filmový obraz jejich života a jeho proměny ve sledovaném období.
Zásady pro vypracování
V souvislosti s novým směřováním kulturní politiky v Československu začalo již v tzv. období třetí republiky ministerstvo školství a osvěty, řízené Zdeňkem Nejedlým, podporovat propagaci tzv. klasiků ve všech sférách umělecké tvorby. V raných 50. letech pak byl v jednotlivých oborech definován okruh osobností, jejichž dílo splňovalo představy socialistického realismu a bylo žádoucí je propagovat. Součástí této cílené propagandy bylo i natáčení životopisných snímků, případně převedení tvorby těchto "klasiků" na filmové plátno. I přes uvolnění ideologických tlaků v 60. letech zůstával žánr životopisu oblíbený, citelně posílena však byla umělecká složka na úkor výchovné. Cílem diplomové práce je odhalit okruh osobností, jejichž život či dílo se staly předmětem filmového zpracování, a na základě několika zvolených příkladů (budou zpřesněny v průběhu práce) rekonstruovat filmový obraz jejich života a jeho proměny ve sledovaném období.
Seznam doporučené literatury
Prameny
Národní filmový archiv, Literární a technické scénáře k filmům (1948-1989).
Konkrétní filmové tituly (Mikoláš Aleš, r. V. Krška; Z mého života, r. V. Krška; Julius Fučík, r. J. Jahn; Reportáž psaná na oprátce, r. J. Balík aj.).
Literatura
Český hraný film III. (1945-1960), Praha 2001; Český hraný film IV. (1961-1970), Praha 2004.
HULÍK, Š, Kinematografie zapomnění, Praha 2011.
KOPAL, P., Film a dějiny, Praha 2005.
KOPAL, P., Film a dějiny 2. Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla, Praha 2009.
KOPAL, P., Film a dějiny 3. Politická kamera - film a stalinismus, Praha 2012.
MACURA, V., Šťastný věk, Praha 1992.
MONACO, J. Jak číst film, Praha 2004.
Seznam doporučené literatury
Prameny
Národní filmový archiv, Literární a technické scénáře k filmům (1948-1989).
Konkrétní filmové tituly (Mikoláš Aleš, r. V. Krška; Z mého života, r. V. Krška; Julius Fučík, r. J. Jahn; Reportáž psaná na oprátce, r. J. Balík aj.).
Literatura
Český hraný film III. (1945-1960), Praha 2001; Český hraný film IV. (1961-1970), Praha 2004.
HULÍK, Š, Kinematografie zapomnění, Praha 2011.
KOPAL, P., Film a dějiny, Praha 2005.
KOPAL, P., Film a dějiny 2. Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla, Praha 2009.
KOPAL, P., Film a dějiny 3. Politická kamera - film a stalinismus, Praha 2012.
MACURA, V., Šťastný věk, Praha 1992.
MONACO, J. Jak číst film, Praha 2004.