Cílem bakalářské práce je literární analýza charakteristiky ženských postav v tvorbě Roalda Dahla určené dětskému čtenáři. Roald Dahl proslul jako autor groteskní prózy pro dospělé a pro jeho tvorbu pro děti je příznačný černý humor, nadsázka, groteskní prvky a určitá kontroverze jeho děl (Čarodějnice, Jirkova zázračná medicína, aj.). Práce nejprve představí Roalda Dahla a jeho dílo v jednotlivých kategoriích čtenářů (dětský a dospělý čtenář) anásledně se bude zabývat tématem antifeministického přístupu autora k ženským postavám, a to především v Dahlově próze Čarodějnice (The Witches). Teoretickým základem práce bude srovnání pojetí ženských postav v klasické pohádce bratří Grimmů (Bettelheim) a charakteristika ženských postav v Dahlově tvorbě pro dětské čtenáře. Praktická část práce dále posoudí vliv vzorů a modelových postav na dětského čtenáře v Dahlově tvorbě pro děti včetně možných kontroverzí ve výkladu a interpretaci čtení. Role humoru, nadsázky a grotesky bude předmětem závěrečných zkoumání v rámci bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The aim of the Bachelor thesis is a literary analysis of the characteristics of female characters in Roald Dahl's work for children's readers. Roald Dahl became known as the author of grotesque prose for adults, and his work for children is characterized by black humour, hyperbole, grotesque elements and some controversy of his works (The Witches, George's Marvellous Medicine, etc). The work will firstly introduce Roald Dahl and his work in different categories of readers (children and adult readers) and then will deal with the topic of the author's anti-feminist approach to female characters, especially in Dahl's prose The Witches. The theoretical basis of the work will compare the concept of female characters in the classic fairy tale by Grimm Brothers (Bettelheim) and the characteristics of female characters in Dahl's work for children's readers. The practical part of the work will further assess the influence of role models and model characters on the child reader in Dahl's work for children, including possible controversies in the reading and interpretation. The role of humour, hyperbole and grotesque will be the subject of final analysis within my research as part of the Bachelor thesis.
Klíčová slova
Roald Dahl, Čarodějnice, groteska, černý humor, humor, kontroverze, nadsázka, antifeminismus, ženské postavy, klasická pohádka, děti, dospělí, Bratři Grimmové, charakteristika, ženy
Klíčová slova v angličtině
Roald Dahl, The Witches, grotesque, black humour, humour, controversy, hyperbole, antifeminism, female characters, classic fairy tale, children, adults, Grimm Brothers, characteristics, women
Rozsah průvodní práce
75 s
Jazyk
AN
Anotace
Cílem bakalářské práce je literární analýza charakteristiky ženských postav v tvorbě Roalda Dahla určené dětskému čtenáři. Roald Dahl proslul jako autor groteskní prózy pro dospělé a pro jeho tvorbu pro děti je příznačný černý humor, nadsázka, groteskní prvky a určitá kontroverze jeho děl (Čarodějnice, Jirkova zázračná medicína, aj.). Práce nejprve představí Roalda Dahla a jeho dílo v jednotlivých kategoriích čtenářů (dětský a dospělý čtenář) anásledně se bude zabývat tématem antifeministického přístupu autora k ženským postavám, a to především v Dahlově próze Čarodějnice (The Witches). Teoretickým základem práce bude srovnání pojetí ženských postav v klasické pohádce bratří Grimmů (Bettelheim) a charakteristika ženských postav v Dahlově tvorbě pro dětské čtenáře. Praktická část práce dále posoudí vliv vzorů a modelových postav na dětského čtenáře v Dahlově tvorbě pro děti včetně možných kontroverzí ve výkladu a interpretaci čtení. Role humoru, nadsázky a grotesky bude předmětem závěrečných zkoumání v rámci bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The aim of the Bachelor thesis is a literary analysis of the characteristics of female characters in Roald Dahl's work for children's readers. Roald Dahl became known as the author of grotesque prose for adults, and his work for children is characterized by black humour, hyperbole, grotesque elements and some controversy of his works (The Witches, George's Marvellous Medicine, etc). The work will firstly introduce Roald Dahl and his work in different categories of readers (children and adult readers) and then will deal with the topic of the author's anti-feminist approach to female characters, especially in Dahl's prose The Witches. The theoretical basis of the work will compare the concept of female characters in the classic fairy tale by Grimm Brothers (Bettelheim) and the characteristics of female characters in Dahl's work for children's readers. The practical part of the work will further assess the influence of role models and model characters on the child reader in Dahl's work for children, including possible controversies in the reading and interpretation. The role of humour, hyperbole and grotesque will be the subject of final analysis within my research as part of the Bachelor thesis.
Klíčová slova
Roald Dahl, Čarodějnice, groteska, černý humor, humor, kontroverze, nadsázka, antifeminismus, ženské postavy, klasická pohádka, děti, dospělí, Bratři Grimmové, charakteristika, ženy
Klíčová slova v angličtině
Roald Dahl, The Witches, grotesque, black humour, humour, controversy, hyperbole, antifeminism, female characters, classic fairy tale, children, adults, Grimm Brothers, characteristics, women
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je literární analýza charakteristiky ženských postav v tvorbě Roalda Dahla určené dětskému čtenáři. Roald Dahl proslul jako autor groteskní prózy pro dospělé a pro jeho tvorbu pro děti je příznačný černý humor, nadsázka, groteskní prvky a určitá kontroverze jeho děl (Čarodějnice, Jirkova zázračná medicína, aj.). Práce nejprve představí Roalda Dahla a jeho dílo v jednotlivých kategoriích čtenářů (dětský a dospělý čtenář) a následně se bude zabývat tématem antifeministického přístupu autora k ženským postavám, a to především v Dahlově próze Čarodějnice (The Witches). Teoretickým základem práce bude srovnání pojetí ženských postav v klasické pohádce bratří Grimmů (Bettelheim) a charakteristika ženských postav v Dahlově tvorbě pro dětské čtenáře. Praktická část práce dále posoudí vliv vzorů a modelových postav na dětského čtenáře v Dahlově tvorbě pro děti včetně možných kontroverzí ve výkladu a interpretaci čtení. Role humoru, nadsázky a grotesky bude předmětem závěrečných zkoumání v rámci bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je literární analýza charakteristiky ženských postav v tvorbě Roalda Dahla určené dětskému čtenáři. Roald Dahl proslul jako autor groteskní prózy pro dospělé a pro jeho tvorbu pro děti je příznačný černý humor, nadsázka, groteskní prvky a určitá kontroverze jeho děl (Čarodějnice, Jirkova zázračná medicína, aj.). Práce nejprve představí Roalda Dahla a jeho dílo v jednotlivých kategoriích čtenářů (dětský a dospělý čtenář) a následně se bude zabývat tématem antifeministického přístupu autora k ženským postavám, a to především v Dahlově próze Čarodějnice (The Witches). Teoretickým základem práce bude srovnání pojetí ženských postav v klasické pohádce bratří Grimmů (Bettelheim) a charakteristika ženských postav v Dahlově tvorbě pro dětské čtenáře. Praktická část práce dále posoudí vliv vzorů a modelových postav na dětského čtenáře v Dahlově tvorbě pro děti včetně možných kontroverzí ve výkladu a interpretaci čtení. Role humoru, nadsázky a grotesky bude předmětem závěrečných zkoumání v rámci bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Bettelheim, Bruno. The Uses Of Enchantment: The Meaning and Importance Of Fairy Tales. New York: Vintage Books 2010.
Bird, Anne-Marie. "Women Behaving Badly: Dahl's Witches Meet the Women of the Eighties."Children's Literature in Education, vol.29, no.3, 1998, pp.119-129.
Butler, Judith. Gender Trouble Feminism and the Subversion of Identity. New York: Routledge, 1999.
Freedman, Estelle. No Turning Back: The History of Feminism and the Future of Women. Random House Publishing Group, 2007.
Gilbert, M, Sandra and Gubar, Susan. The Madwoman in the Attic. The Woman Writer and the Nineteenth-century Literacy Imagination. Yale University Press, 2000.
Heine, Pat, et al. "Talking about Books: Strong Female Characters in Recent Children's Literature."Language Artsvol. 76, no.5, 1999, pp: 427-434.
Louie, Patricia. "Not so Happily Ever After? The Grimm Truth about Gender Representation in Fairy Tales." Ignite, 2012: 74-82.
Mickenberg, Julia (ed.). The Oxford Handbook of Children's Literature. Ed. Julia Mickenberg. Oxford: Oxford UP, 2012.
Nanda, Silica. "The Potrayal of Women in Fairy Tales." International Journal of Social Sciences and Humanities Invention, 2014: 46-50.
Nodelman, Perry. The Hidden Adult: Defining Children's Literature. Baltimore, MD: Johns Hopkins UP, 2008.
Sandner, David. Fantastic Literature. A Critical Reader. Praeger Publishers 2004.
Sturrock, Donald. Storyteller: The Life of Roald Dahl. 2010.
Toivo, Raisa Maria. Witchcraft and Gender in Early Modern Society. Ashgate Publishing Limited: 2008.
Seznam doporučené literatury
Bettelheim, Bruno. The Uses Of Enchantment: The Meaning and Importance Of Fairy Tales. New York: Vintage Books 2010.
Bird, Anne-Marie. "Women Behaving Badly: Dahl's Witches Meet the Women of the Eighties."Children's Literature in Education, vol.29, no.3, 1998, pp.119-129.
Butler, Judith. Gender Trouble Feminism and the Subversion of Identity. New York: Routledge, 1999.
Freedman, Estelle. No Turning Back: The History of Feminism and the Future of Women. Random House Publishing Group, 2007.
Gilbert, M, Sandra and Gubar, Susan. The Madwoman in the Attic. The Woman Writer and the Nineteenth-century Literacy Imagination. Yale University Press, 2000.
Heine, Pat, et al. "Talking about Books: Strong Female Characters in Recent Children's Literature."Language Artsvol. 76, no.5, 1999, pp: 427-434.
Louie, Patricia. "Not so Happily Ever After? The Grimm Truth about Gender Representation in Fairy Tales." Ignite, 2012: 74-82.
Mickenberg, Julia (ed.). The Oxford Handbook of Children's Literature. Ed. Julia Mickenberg. Oxford: Oxford UP, 2012.
Nanda, Silica. "The Potrayal of Women in Fairy Tales." International Journal of Social Sciences and Humanities Invention, 2014: 46-50.
Nodelman, Perry. The Hidden Adult: Defining Children's Literature. Baltimore, MD: Johns Hopkins UP, 2008.
Sandner, David. Fantastic Literature. A Critical Reader. Praeger Publishers 2004.
Sturrock, Donald. Storyteller: The Life of Roald Dahl. 2010.
Toivo, Raisa Maria. Witchcraft and Gender in Early Modern Society. Ashgate Publishing Limited: 2008.