|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 2
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 2 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBI / BIO04
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBI
/
BIO04
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Fyziologie živočichů a člověka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 60
|
0 / 0
|
0 / 1
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|1,5|2|2,5|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|1,5|2|2,5|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student se seznámí s fyziologií živočichů a člověka a porozumí základním funkcím živočišného organismu: Funkce tělních tekutin a oběhových soustav. Dýchání v různých prostředích, dýchání člověka. Příjem a zpracování potravy, základy metabolismu. Osmoregulace, exkrece, termoregulace. Hormonální a nervové regulace. Fyziologie smyslových orgánů a svalové tkáně. Témata zohledňují evoluční aspekt a funkční principy pro učitelství přírodopisu pro základní školy.
|
Požadavky na studenta
|
Student má přehled o vývoji fyziologických funkcí u živočichů a základních principech fyziologických dějů. Rozumí fyziologii vegetativních a regulačních soustav u člověka. Student zná teoretická východiska laboratorních pokusů a prakticky zvládne použité laboratorní metody.
|
Obsah
|
1. Úvod. Tvar a velikost těla živočichů. Vnitřní prostředí těla živočichů. Bioenergetika živočichů. Základy metabolismu 2. Výživa živočichů a člověka. Příjem a zpracování potravy. Funkce a činnost trávicí soustavy člověka 3. Oběh tělních tekutin, principy činnosti oběhových soustav živočichů. Funkce tělních tekutin, funkce krve. Činnost kardiovaskulární soustavy člověka. 4. Dýchání živočichů v různých prostředích. Výměna plynů. Dýchání člověka, činnost dýchací soustavy. 5. Principy exkrece a činnost vylučovacích orgánů. Funkce ledvin a nefronu. Principy osmoregulace, vliv prostředí na osmoregulaci. 6. Termoregulace. Ektotermní živočichové, endoterminí živočichové. 7. Hormonální regulace, principy hormonálních regulací. Funkce endokrinních žláz a řízení jejich činnosti. 8. Neurofyziologie, elektrické projevy činnosti neuronů. Principy činnosti nervové soustavy. Nervové regulace, funkce nervového systému. Nervová soustava obratlovců. 9. Fyziologie smyslových orgánů. Principy činnosti receptorových buněk, klasifikace a typy receptorů. Zrak, sluch, rovnovážný systém, hmat, chuť, čich. 10. Rozmnožování živočichů.
Cvičení Krevní skupiny. Oběhová soustava, krevní tlak. Měření vitální kapacity plic. Práce se spirometrem Měření složení těla. Práce s bodystatem. Síla stisku ruky a čelistí. Práce s dynamometrem. Trávení- pankreatické enzymy Vyšetření moči. Princip dialýzy. Funkce nervové soustavy: vyšetření reflexů Vyšetření smyslových vjemů Závěr. Hodnocení cvičení, protokolů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Výukové materiály v Moodle:https://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=154
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
AuNeil A. Campbell, Jane B. Reece. Biologie. Brno: Computer Press, 2006. Kapitoly (str. 835-1089; str. 197-214): 40 Úvod do anatomie a fyziologie živočichů, 41 Výživa živočichů, 42 Oběhový systém a výměna plynů, 44 Regulace vnitřního prostředí, 45 Chemické signály u živočichů+ 11 Dorozumívání mezi buňkami, 46 Rozmnožování živočichů, 48 Nervová soustava, 49 Smyslové a pohybové funkce.
-
Doporučená:
Knut Schmidt-Nielsen:. Animal physiology. Adaptation and environment. 3rd ed., Cambridg. 1991.
-
Doporučená:
Trefný Z., Trefný M.:. Fyziologie člověka I. a II. UK Praha. 1993.
-
Doporučená:
Janský L., Novotný I.:. Fyziologie živočichů a člověka. Avicenum, Praha. 1981.
-
Doporučená:
Janský L.:. Fyziologie živočichů a člověka I. SPN, Praha. 1988.
-
Doporučená:
Hruška M.:. Fyziologie živočichů a člověka pro učitele 1,2. Gaudeamus, H. Králové. 1994.
-
Doporučená:
Šimek V., Petrásek R.:. Fyziologie živočichů a člověka. PřF MU Brno. 1996.
-
Doporučená:
Trojan S.:. Lékařská fyziologie. Grada Avicenum, Praha. 1994.
-
Doporučená:
Pokorný J. a kol.:. Přehled fyziologie člověka I, II. Karolinum, Praha. 1995.
-
Doporučená:
Ganong W.F.:. Přehled lékařské fyziologie. H&H Jinočany. 1995.
-
Doporučená:
Vácha a kol.:. Srovnávací fyziologie živočichů. MU Brno. 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
ne |
Získané způsobilosti |
Studenti se seznámí se základy fyziologie živočichů a člověka a získají potřebné teoretické znalosti a praktické dovednosti pro transformaci do didaktického systému učiva přírodopisu. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Práce s textem (učebnicí, knihou)
- Pozorování
- Demonstrace
- Projekce (statická, dynamická)
- Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Laboratorní práce
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Analýza výkonů studenta
|
|
|
|