|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Informace o programu Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání pro střední školy
Název programu
|
Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání pro střední školy
|
Fakulta
|
FFI
|
Platnost
|
2020 -
|
Typ studia
|
Bakalářský
|
Forma studia
|
Prezenční
|
St. délka studia
|
3
|
Max. délka studia
|
5
|
Udělovaný titul
|
Bakalář
|
Limit kreditů
|
180
|
Vykazován
|
Ano
|
Garant programu
|
Bauer Michal, prof. PaedDr. Ph.D.
|
Jazyk
|
čeština
|
Vzdělávací cíle
|
Program Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání pro střední školy je koncipován jako studijní program pro sdružené studium symetrického typu, který obsahuje dva studijní plány maior a minor. Program tedy bude nabízen buď ve formě plánu maior, nebo ve formě plánu minor, doplněného vždy o symetricky pojatý studijní plán minor, resp. maior jiného bakalářského studijního programu se zaměřením na vzdělávání pro střední školy (oblast Učitelství).
Studium v tomto bakalářském programu tvoří celek s navazujícím magisterským programem Učitelství
pro střední školy a společně jsou koncipovány jako komplexní strukturované studium (Bc. + Mgr.), jehož úspěšné zakončení vede k získání kvalifikace pedagogické pracovníka - učitele SŠ podle zákona č. 563/2004 Sb. Oba programy (Bc. + Mgr.) jsou předkládány k akreditaci zároveň. Struktura programů důsledně vychází
z Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (Č. j. MŠMT-21271/2017-5a).
V souladu s výše zmíněnými Rámcovými požadavky MŠMT zahrnuje bakalářský studijní program Český jazyk
a literatura se zaměřením na vzdělávání pro střední školy předměty oborové přípravy, dále základy oborových didaktik, základní disciplíny pedagogicko-psychologické a povinnou asistentskou praxi, kterou student realizuje na vybrané střední škole. Realizovaná praxe je rozdělena mezi obě oborové složky (asistence učiteli při výuce předmětu) a pedagogicko-psychologický základ (asistence při výchovné práci učitele a jeho činnosti orientované na vedení žáka a třídního kolektivu).
Současné pojetí učitelské přípravy je založeno na postupném rozvíjení jednotlivých kompetencí, potřebných k výkonu profese učitele. Hlavním cílem bakalářského programu Český jazyk a literatura se zaměřením
na vzdělávání pro střední školy je proto připravit a motivovat studenty k nástupu do navazujícího magisterského studia učitelství pro střední školu a zároveň emancipovat základní oborové, oborově-didaktické, pedagogicko-psychologické a osobnostně-sociální kompetence, potřebné pro zastávání role asistenta učitele, vychovatele a po absolvování navazujícího studia učitele střední školy.
|
Profil studijního programu
|
akademický
|
Číslo akreditace studijního programu
|
NAU-81/2018-13
|
Studijní program je již akreditován podle novely VŠ zákona
|
Ano
|
Studijní program je akreditován v rámci institucionální akreditace
|
Ano
|
Kód klasifikace oborů vzdělávání ISCED
|
0114
|
Joint-degrees
|
Ne
|
Studijní program je akreditován do
|
16.11.2028
|
Omezení akreditace
|
bez omezení
|
Další informace o programu
|
Návaznost na další studijní programy
|
Bakalářský program pro sdružené studium Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání pro střední školy je koncipován jako první stupeň v rámci uceleného vzdělávacího plánu vedoucího k získání aprobace učitele pro střední školy společně s navazujícím magisterským programem Učitelství pro střední školy. Jednotlivé kombinace plánů maior a minor v rámci bakalářského studia jsou zohledněny v nabídce specializací programu Učitelství pro střední školy a na tyto přímo navazují.
|
Profil absolventa
|
Absolventi bakalářského studijního programu Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání pro střední školy si osvojí základní teoretické znalosti v daném oboru. Dále získají absolventi základní znalosti z pedagogicko-psychologických disciplín a z oborových didaktik, které jim umožní usouvztažnit získané teoretické znalosti ve vztahu k oblasti jejich budoucího profesního působení. V rámci povinné asistentské praxe se absolventi seznámí s prostředím vybrané střední školy a díky úzké spolupráci s uvádějícími středoškolskými učiteli si osvojí základní úkony spojené s administrativou, s přípravou na výuku, s přípravou testů a jejich hodnocením a absolvují blok náslechů ve výuce obou oborů v rámci vybrané specializace. Student úspěšným absolvováním uvedeného studijního programu, vypracováním bakalářské práce a úspěšným absolvováním státních závěrečných zkoušek obsahově zaměřených na teoretické oborové disciplíny získá základ pro další rozšiřování svého profesního profilu v navazujícím magisterském programu Učitelství pro střední školy s cílem získat kvalifikaci pedagogického pracovníka - učitele pro střední školy. Absolvování oborové přípravy, pedagogicko-psychologického základu, praxe a oborových didaktik umožňuje i přímé profesní uplatnění absolventa, a to zejména ve výchovné a pomocné edukační práci asistenta pedagoga na středních školách. Absolvent studia má základ kompetencí pro výchovnou práci ve školských i neškolských zařízeních, zaměřených na výchovnou práci s dětmi a mládeží a na asistování učiteli v rámci oborového profilu absolvovaných specializací. Absolvent je též kvalifikován pro činnosti instruktora příslušného specializačního oboru ve střediscích volného času. V rámci bakalářských oborů zaměřených na vzdělávání je pedagogika a psychologie představována třemi povinnými disciplínami, které představují úvod do výchovné a vzdělávací praxe (základy pedagogiky, psychologie a didaktiky pro střední školy). Na tyto předměty navazuje předmět asistentská praxe, který představuje posílení potenciální role asistenta pedagoga, kterou může absolvent na bakalářské úrovni v praxi vykonávat. Zároveň je příprava v pedagogicko-psychologických disciplínách vnímána jako předstupeň pro navazující magisterské studium. V oblasti odborné oborové přípravy získá absolvent bakalářského studijního programu Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání pro střední školy systematické znalosti základních obecně lingvistických a literárněvědných disciplín. Dále nabyde znalostí synchronní lingvistiky (fonetika a fonologie, morfologie a syntax) a diachronní lingvistiky opírající se o obecně lingvistický společný základ, a znalostí dějin české literatury včetně kompetencí interpretačních.
|
Předpokládaná uplatnitelnost absolventů studijního programu na trhu práce
|
Studium v tomto bakalářském programu tvoří celek s navazujícím magisterským programem Učitelství pro střední školy a společně jsou koncipovány jako komplexní strukturované studium (Bc. + Mgr.), jehož úspěšné zakončení vede k získání kvalifikace pedagogické pracovníka - učitele SŠ podle zákona č. 563/2004 Sb. Oba programy (Bc. + Mgr.) jsou předkládány k akreditaci zároveň. Struktura programů důsledně vychází z Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (Č. j. MSMT-21271/2017-5a).
Absolvent bakalářského stupně studia má základ kompetencí pro výchovnou práci ve školských i neškolských zařízeních zaměřených na výchovnou práci s dětmi a mládeží a na asistování učiteli v rámci oborového profilu absolvovaných specializací. Absolvent je též kvalifikován pro činnosti instruktora příslušného specializačního oboru ve střediscích volného času.
|
Témata VŠKP
|
Návrhy témat bakalářských prací ve vazbě na pedagogicko-psychologický blok: Vnímání životní a pracovní spokojenosti u učitelů středních škol Prevence rizikového chování na středních školách Projektová a problémová výuka na střední škole Sebepojetí studentů střední školy Pracovní spokojenost a syndrom vyhoření u učitelů středních škol Kázeňské problémy na střední škole Baťovské školy práce Postoje učitelů středních škol k alternativním pedagogickým přístupům
Využití uměleckých textů ve slohovém vyučování na střední škole Tvořivé metody a didaktická interpretace vybraného lyrického textu Tvořivé metody a didaktická interpretace vybraného epického textu Frazémy ve slovní zásobě žáků středních škol (případová studie) Expresivita v mluvených projevech zájmových skupin Germanismy v běžné mluvě nejstarší generace Kontaktové prostředky v mluvených a psaných textech různých funkčních stylů Hovorová čeština ve spisovné komunikaci a její specifika Propagace německých autorů v českém tisku v období druhé světové války (Živé knihy) Karel Hynek Mácha v současné české kultuře Jiráskova drobná próza Česká próza v silovém poli parnasismu Próza Jiřího Karáska ze Lvovic Poezie Petra Borkovce Romány deziluze v české literatuře 60. let 20. století Fikční světy M. Ajvaze
|
Oblast vzdělávání
|
Tematické okruhy
|
Učitelství
|
|
Příjmení, jméno, titul |
Typ činnosti |
Členem od - do |
Bauer Michal prof. PaedDr. , Ph.D. |
předseda |
2019-10-23 00:00:00.0
23.10.2019
-
-
|
Jajtner Tomáš Mgr. , Ph.D. et Th.D. |
člen |
2019-10-23 00:00:00.0
23.10.2019
-
-
|
Malechová Magdalena Mgr. , Ph.D. |
člen |
2019-10-23 00:00:00.0
23.10.2019
-
-
|
Maršík Martin Ing. , Ph.D. |
člen |
2019-10-23 00:00:00.0
23.10.2019
-
-
|
Prošková Alena Mgr. , Ph.D. |
člen |
2019-10-23 00:00:00.0
23.10.2019
-
-
|
Smíšek Rostislav doc. PhDr. , Ph.D. |
člen |
2019-10-23 00:00:00.0
23.10.2019
-
-
|
Šmídová Markéta Mgr. , Ph.D. |
člen |
2023-11-22 00:00:00.0
22.11.2023
-
-
|
|
|
|