Diplomová práce se zabývá specifiky výuky dějiny 20. století
na 2. stupni základní školy a metodickými návrhy vybraných tematických celků tohoto období. Důraz je kladen na problémy, které jsou spojeny s výukou
20. století.
Práce shrnuje teoretické poznatky o výuce dějin 20. století. Zabývá
se zařazením této historické etapy do Rámcového vzdělávacího programu
pro základní vzdělávání, metodami a strategiemi, které jsou vhodné pro výuku 20. století, a tím, jak přistupovat k výuce kontroverzních a citlivých otázek
v dějinách.
Součástí diplomové práce jsou metodické návrhy vybraných tematických celků z dějin 20. století, které byly vypracovány tak, aby byly využity různé vyučovací formy a vzdělávací strategie. Pozornost je věnována také využití didaktických médií ve výuce dějepisu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the teaching specificity of the history
of the 20th century in upper primary schools and with methodical drafts
of selected thematic units of the same period. The thesis puts emphasis
on problems related
to teaching on the 20th century.
The work summarizes theoretical knowledge of teaching on the history
of the 20th century and follows up the classification of this historical period
into the General educational program for basic education. Methods
and strategies suitable for teaching the history of the 20th century
and the approach how to give lessons about controversial and delicate topics
in history are also included in the present thesis.
The methodical drafts of selected thematic units from the history
of the 20th century are one part of the thesis. These drafts were worked
out in respect
of using various teaching styles and educational strategies. The thesis also pays attention to the utilization of didactic media in the teaching of history.
Klíčová slova
Specifika výuky dějin 20. století na 2. stupni základní školy, metodické návrhy, problémy výuky 20. století, Rámcová vzdělávací program, metody a strategie, kontroverzní a citlivé otázky, didaktická média, projektová výuka, Odsun německého obyvatelstva z Československa, exkurze, projektové vyučování
Klíčová slova v angličtině
Specifics of teaching history of the 20th century in upper primary schools, methodological drafts , problems in teaching 20th century, General educational program for basic education, methods and strategies, controversial and delicate topics, didactic media, project based learning, Transfer of the German population from Czechoslovakia, excursions, project teaching
Rozsah průvodní práce
161 s. (213 244 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá specifiky výuky dějiny 20. století
na 2. stupni základní školy a metodickými návrhy vybraných tematických celků tohoto období. Důraz je kladen na problémy, které jsou spojeny s výukou
20. století.
Práce shrnuje teoretické poznatky o výuce dějin 20. století. Zabývá
se zařazením této historické etapy do Rámcového vzdělávacího programu
pro základní vzdělávání, metodami a strategiemi, které jsou vhodné pro výuku 20. století, a tím, jak přistupovat k výuce kontroverzních a citlivých otázek
v dějinách.
Součástí diplomové práce jsou metodické návrhy vybraných tematických celků z dějin 20. století, které byly vypracovány tak, aby byly využity různé vyučovací formy a vzdělávací strategie. Pozornost je věnována také využití didaktických médií ve výuce dějepisu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the teaching specificity of the history
of the 20th century in upper primary schools and with methodical drafts
of selected thematic units of the same period. The thesis puts emphasis
on problems related
to teaching on the 20th century.
The work summarizes theoretical knowledge of teaching on the history
of the 20th century and follows up the classification of this historical period
into the General educational program for basic education. Methods
and strategies suitable for teaching the history of the 20th century
and the approach how to give lessons about controversial and delicate topics
in history are also included in the present thesis.
The methodical drafts of selected thematic units from the history
of the 20th century are one part of the thesis. These drafts were worked
out in respect
of using various teaching styles and educational strategies. The thesis also pays attention to the utilization of didactic media in the teaching of history.
Klíčová slova
Specifika výuky dějin 20. století na 2. stupni základní školy, metodické návrhy, problémy výuky 20. století, Rámcová vzdělávací program, metody a strategie, kontroverzní a citlivé otázky, didaktická média, projektová výuka, Odsun německého obyvatelstva z Československa, exkurze, projektové vyučování
Klíčová slova v angličtině
Specifics of teaching history of the 20th century in upper primary schools, methodological drafts , problems in teaching 20th century, General educational program for basic education, methods and strategies, controversial and delicate topics, didactic media, project based learning, Transfer of the German population from Czechoslovakia, excursions, project teaching
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci zaměří na specifika výuky dějin 20. století na základní škole. Bude se zabývat cíly výuky, organizačními formami výuky i vyučovacími strategiemi, které jsou vhodné pro výuku dějin 20. století. Autorka se bude věnovat i práci s prameny a jinými informačními zdroji a možnostem využití orální historie ve výuce soudobých dějin. Těžiště práce bude spočívat v problematice zacházení s kontroverzními nebo citlivými otázkami, které se vztahují k identitě národa nebo skupiny, ke vztahům k jiným zemím a k zacházení s menšinovými skupinami. Diplomantka vypracuje na toto téma také několik konkrétních metodických návrhů. Bude se jednat jednak o plány vyučovacích hodin věnovaných Protektorátu Čechy a Morava a odsunu německého obyvatelstva, jednak o plán odborné dějepisné exkurze a projektovou výuku, zaměřenou na dějiny města Třebíče ve 20. století.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci zaměří na specifika výuky dějin 20. století na základní škole. Bude se zabývat cíly výuky, organizačními formami výuky i vyučovacími strategiemi, které jsou vhodné pro výuku dějin 20. století. Autorka se bude věnovat i práci s prameny a jinými informačními zdroji a možnostem využití orální historie ve výuce soudobých dějin. Těžiště práce bude spočívat v problematice zacházení s kontroverzními nebo citlivými otázkami, které se vztahují k identitě národa nebo skupiny, ke vztahům k jiným zemím a k zacházení s menšinovými skupinami. Diplomantka vypracuje na toto téma také několik konkrétních metodických návrhů. Bude se jednat jednak o plány vyučovacích hodin věnovaných Protektorátu Čechy a Morava a odsunu německého obyvatelstva, jednak o plán odborné dějepisné exkurze a projektovou výuku, zaměřenou na dějiny města Třebíče ve 20. století.
Seznam doporučené literatury
Beneš, Z.(edd.), Historie a škola III. Člověk a společnost, dějiny II - jak učit dějiny 20. století, Praha, 2006.
Beneš, Z. - Kuklík, J. ml. - Kural, V. - Pešek, J., Téma: Odsun - Vertreibung. Transfer Němců z Československa 1945 - 1947, Praha 2002.
Hudecová, D., Jak modernizovat výuku dějepisu. Výchovné a vzdělávací strategie v dějepisném vyučování, Praha 2007.
Hudecová, D. - Labischová, D., Nebojme se výuky moderních dějin. Nejnovější a soudobé dějiny v současném dějepisném vyučování, Praha 2009.
Přes práh totality. Metodická příručka pro výuku moderních československých a českých dějin po druhé světové válce. Mladá Boleslav 2009.
Rozumět dějinám. Vývoj česko - německých vztahů na našem území v letech 1848 - 1948, Praha 2002.
RVP ZV, Praha 2007.
Stradling, Robert, Jak učit evropské dějiny 20. století, Praha 2003.
Stradling, Robert, Multiperspektiva ve vyučování dějepisu, Praha 2004.
Vaněk, M. - Mücke, P. - Pelikánová, H., Naslouchat hlasům paměti. Teoretické a praktické aspekty orální historie, Praha 2007.
Seznam doporučené literatury
Beneš, Z.(edd.), Historie a škola III. Člověk a společnost, dějiny II - jak učit dějiny 20. století, Praha, 2006.
Beneš, Z. - Kuklík, J. ml. - Kural, V. - Pešek, J., Téma: Odsun - Vertreibung. Transfer Němců z Československa 1945 - 1947, Praha 2002.
Hudecová, D., Jak modernizovat výuku dějepisu. Výchovné a vzdělávací strategie v dějepisném vyučování, Praha 2007.
Hudecová, D. - Labischová, D., Nebojme se výuky moderních dějin. Nejnovější a soudobé dějiny v současném dějepisném vyučování, Praha 2009.
Přes práh totality. Metodická příručka pro výuku moderních československých a českých dějin po druhé světové válce. Mladá Boleslav 2009.
Rozumět dějinám. Vývoj česko - německých vztahů na našem území v letech 1848 - 1948, Praha 2002.
RVP ZV, Praha 2007.
Stradling, Robert, Jak učit evropské dějiny 20. století, Praha 2003.
Stradling, Robert, Multiperspektiva ve vyučování dějepisu, Praha 2004.
Vaněk, M. - Mücke, P. - Pelikánová, H., Naslouchat hlasům paměti. Teoretické a praktické aspekty orální historie, Praha 2007.