Cílem této bakalářské práce je vysvětlit, proč je pro učitele anglického jazyka nezbytné rozvíjet vlastní styl vyučování namísto toho, aby se řídili pouze předepsanou či doporučenou metodikou. Čtenáři práce předkládá přehled nejdůležitějších faktorů, jenž rozvoj vlastního stylu vyučování ovlivňují. Popsána je také spojitost těchto faktorů s kroky, které by měl učitel promyslet, aby byla výuka co možná nejefektivnější. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, z nichž první, na základě odborné literatury, představuje téma rozvoje jazykově zaměřeného vyučovacího stylu. Druhou část představuje shrnutí zjištění praktického výzkumu malého rozsahu. Podstatou výzkumu bylo dotazníkové šetření zaměřené na získání informací o rozvoji individuálního stylu vyučování v prostředí českých škol. Šetření se zúčastnili celkem tři zkušení, středoškolští učitelé anglického jazyka. Jejich slovní odpovědi a osobní zkušenosti byly analyzovány na pozadí poznatků z teorie vyučování, které byly představeny v úvodní části práce. Odpovědi přinesly praktický vhled do vybrané problematiky, a vytvořily tak paralelu mezi teoreticky zaměřenou částí práce a reálnou výukovou praxí. Práce je následně zakončena shrnutím problematiky a zaujetím vlastního stanoviska.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis seeks to explain why it is necessary to develop your own style of teaching English instead of following a prescribed methodology. It provides the reader with a presentation of the key factors that affect this development, and discusses the steps a teacher needs to take or issues he/she should think about carefully in order to make the lesson as effective as possible. The thesis is divided into two parts. Part One introduces the topic of the development of an individual language teaching style, based on the reference books. Part Two is represented by a field-study that consists of an analysis of questionnaires completed by three current English language teaching professionals expressing their opinions and personal approaches to teaching in the Czech school environment. The thesis concludes with the summary of the key factors that need to be considered when developing an individual teaching style.
Klíčová slova
metodologie výuky anglického jazyka, rozvoj vyučovacího stylu, přizpůsobení metodologie, potřeby studentů, dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
Second Language Acquisition (SLA), English teaching methodology, teaching style development, students' learning needs, research questionnaire
Rozsah průvodní práce
69 s. (115 213 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Cílem této bakalářské práce je vysvětlit, proč je pro učitele anglického jazyka nezbytné rozvíjet vlastní styl vyučování namísto toho, aby se řídili pouze předepsanou či doporučenou metodikou. Čtenáři práce předkládá přehled nejdůležitějších faktorů, jenž rozvoj vlastního stylu vyučování ovlivňují. Popsána je také spojitost těchto faktorů s kroky, které by měl učitel promyslet, aby byla výuka co možná nejefektivnější. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, z nichž první, na základě odborné literatury, představuje téma rozvoje jazykově zaměřeného vyučovacího stylu. Druhou část představuje shrnutí zjištění praktického výzkumu malého rozsahu. Podstatou výzkumu bylo dotazníkové šetření zaměřené na získání informací o rozvoji individuálního stylu vyučování v prostředí českých škol. Šetření se zúčastnili celkem tři zkušení, středoškolští učitelé anglického jazyka. Jejich slovní odpovědi a osobní zkušenosti byly analyzovány na pozadí poznatků z teorie vyučování, které byly představeny v úvodní části práce. Odpovědi přinesly praktický vhled do vybrané problematiky, a vytvořily tak paralelu mezi teoreticky zaměřenou částí práce a reálnou výukovou praxí. Práce je následně zakončena shrnutím problematiky a zaujetím vlastního stanoviska.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis seeks to explain why it is necessary to develop your own style of teaching English instead of following a prescribed methodology. It provides the reader with a presentation of the key factors that affect this development, and discusses the steps a teacher needs to take or issues he/she should think about carefully in order to make the lesson as effective as possible. The thesis is divided into two parts. Part One introduces the topic of the development of an individual language teaching style, based on the reference books. Part Two is represented by a field-study that consists of an analysis of questionnaires completed by three current English language teaching professionals expressing their opinions and personal approaches to teaching in the Czech school environment. The thesis concludes with the summary of the key factors that need to be considered when developing an individual teaching style.
Klíčová slova
metodologie výuky anglického jazyka, rozvoj vyučovacího stylu, přizpůsobení metodologie, potřeby studentů, dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
Second Language Acquisition (SLA), English teaching methodology, teaching style development, students' learning needs, research questionnaire
Zásady pro vypracování
V dnešní době, kdy je anglický jazyk označován termínem lingua franca, tedy je společným a jednotným nástrojem komunikace pro celý svět, je nesmírně důležité se jej nejen co nejlépe naučit, ale především tento jazyk co nejlépe vyučovat. Učitel, ať už na základní, střední či jazykové škole, je často tím prvním prostředníkem, který s cizí řečí seznamuje a buduje cenné základy, na nichž studenti v budoucnu staví své další poznatky a dovednosti. Role učitele je proto ve výuce nezanedbatelná. Jakou strategii by měl vyučující zvolit při vysvětlování látky a upevňování jazykových vědomostí u svých studentů, je rozhodnutí nelehké. Při výběru správného způsobu výuky záleží na řadě faktorů, jež jsou proměnlivé s ohledem na dané prostředí a více či méně ovlivňují práci učitele a efektivnost výuky.
Jelikož neexistuje žádná jediná správná metoda výuky, ale vždy se jedná o vhodně zvolený způsob komunikace mezi učitelem a studenty, chtěla bych prostřednictvím své bakalářské práce zmapovat faktory, které se v prostředí českého školství nejvýznamněji podílejí na volbě výukové metody. Pokusím se co nejlépe zodpovědět otázku, jakým způsobem učitel postupuje při volbě výukové strategie a na jakých hodnotách staví svůj osobitý výukový styl. V teoretické části bych proto ráda představila nejznámější metody a přístupy ve výuce angličtiny a charakterizovala faktory, s nimiž je volba správné vyučovací strategie úzce spjata. Zaměřím se na nejčastěji používané metody a na faktory, jež jsou typické pro české prostředí. Teoretická část by byla následně doplněna o rozhovory s vybranými učiteli, kteří by svými zkušenostmi z praxe a osobním pohledem obohatili knižní teorii. Výstupem práce bude syntéza získaných poznatků a zhodnocení jejich využití v praxi.
Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
V dnešní době, kdy je anglický jazyk označován termínem lingua franca, tedy je společným a jednotným nástrojem komunikace pro celý svět, je nesmírně důležité se jej nejen co nejlépe naučit, ale především tento jazyk co nejlépe vyučovat. Učitel, ať už na základní, střední či jazykové škole, je často tím prvním prostředníkem, který s cizí řečí seznamuje a buduje cenné základy, na nichž studenti v budoucnu staví své další poznatky a dovednosti. Role učitele je proto ve výuce nezanedbatelná. Jakou strategii by měl vyučující zvolit při vysvětlování látky a upevňování jazykových vědomostí u svých studentů, je rozhodnutí nelehké. Při výběru správného způsobu výuky záleží na řadě faktorů, jež jsou proměnlivé s ohledem na dané prostředí a více či méně ovlivňují práci učitele a efektivnost výuky.
Jelikož neexistuje žádná jediná správná metoda výuky, ale vždy se jedná o vhodně zvolený způsob komunikace mezi učitelem a studenty, chtěla bych prostřednictvím své bakalářské práce zmapovat faktory, které se v prostředí českého školství nejvýznamněji podílejí na volbě výukové metody. Pokusím se co nejlépe zodpovědět otázku, jakým způsobem učitel postupuje při volbě výukové strategie a na jakých hodnotách staví svůj osobitý výukový styl. V teoretické části bych proto ráda představila nejznámější metody a přístupy ve výuce angličtiny a charakterizovala faktory, s nimiž je volba správné vyučovací strategie úzce spjata. Zaměřím se na nejčastěji používané metody a na faktory, jež jsou typické pro české prostředí. Teoretická část by byla následně doplněna o rozhovory s vybranými učiteli, kteří by svými zkušenostmi z praxe a osobním pohledem obohatili knižní teorii. Výstupem práce bude syntéza získaných poznatků a zhodnocení jejich využití v praxi.
Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Candlin, C. and Mercer, N. English Language Teaching in Its Social Context:
A Reader. Routledge, 2000.
Holliday, A. Appropriate Methodology and Social Context. Cambridge: Cambridge
University Press, 1994.
Richards, J. C. Curriculum development in language teaching. Cambridge:
Cambridge University Press, 2007.
McKay, S. L. Teaching English as an International Language: An introduction to the
role of English as an international language and its implications for
language. Oxford: Oxford University Press, 2002.
Richards, J. C. a T. S. Rodgers. Approaches and methods in language teaching.
Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Scrivener, J. Learning teaching: the essential guide to English language
teaching. Oxford: Macmillan Education, 2011.
Seznam doporučené literatury
Candlin, C. and Mercer, N. English Language Teaching in Its Social Context:
A Reader. Routledge, 2000.
Holliday, A. Appropriate Methodology and Social Context. Cambridge: Cambridge
University Press, 1994.
Richards, J. C. Curriculum development in language teaching. Cambridge:
Cambridge University Press, 2007.
McKay, S. L. Teaching English as an International Language: An introduction to the
role of English as an international language and its implications for
language. Oxford: Oxford University Press, 2002.
Richards, J. C. a T. S. Rodgers. Approaches and methods in language teaching.
Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Scrivener, J. Learning teaching: the essential guide to English language
teaching. Oxford: Macmillan Education, 2011.