Předmětem diplomové práce jsou učebnice francouzského jazyka, které byly používány na českých středních školách v letech 1948-1989. Teoretická část se sestává z popisu výukového prostředí, jenž zahrnuje vývoj československé školské soustavy, zejména s ohledem na vývoj gymnázií, na kterých se francouzština ve zkoumaném období vyučovala. Teoretická část se dále zabývá teorií učebnic a vybranými metodickými koncepcemi ve výuce cizích jazyků. Praktická část obsahuje analýzu pěti vybraných učebnic francouzštiny určených pro první ročník středních škol. Výběr učebnic byl proveden v návaznosti na důležité školské reformy, které měnily podobu školské soustavy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with French textbooks used at Czech secondary schools in the era of the years 1948-1989. The diploma thesis is composed of two parts the theoretical and the practical part. The theoretical part consists in a description of the Czech educational environment, mainly the development of the Czech education system with regard to the most significant education reforms which shaped the system. The description is centred on Gymnázium, which is a specific type of secondary school where the French language was taught. The theoretical part also deals with the question of general theory of textbooks and the chosen foreign language teaching methods. The practical part concerns the analysis of 5 chosen French textbooks intended for the first class of secondary schools. The selection was made with regard to the education reforms mentioned in the theoretical part.
Klíčová slova
francouzština, učebnice, učebnice francouzského jazyka, cizí jazyky, výuka cizích jazyků, československé školství
Klíčová slova v angličtině
French language, textbooks, foreign languages, foreign language teaching, Czechoslovak education system
Rozsah průvodní práce
150
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem diplomové práce jsou učebnice francouzského jazyka, které byly používány na českých středních školách v letech 1948-1989. Teoretická část se sestává z popisu výukového prostředí, jenž zahrnuje vývoj československé školské soustavy, zejména s ohledem na vývoj gymnázií, na kterých se francouzština ve zkoumaném období vyučovala. Teoretická část se dále zabývá teorií učebnic a vybranými metodickými koncepcemi ve výuce cizích jazyků. Praktická část obsahuje analýzu pěti vybraných učebnic francouzštiny určených pro první ročník středních škol. Výběr učebnic byl proveden v návaznosti na důležité školské reformy, které měnily podobu školské soustavy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with French textbooks used at Czech secondary schools in the era of the years 1948-1989. The diploma thesis is composed of two parts the theoretical and the practical part. The theoretical part consists in a description of the Czech educational environment, mainly the development of the Czech education system with regard to the most significant education reforms which shaped the system. The description is centred on Gymnázium, which is a specific type of secondary school where the French language was taught. The theoretical part also deals with the question of general theory of textbooks and the chosen foreign language teaching methods. The practical part concerns the analysis of 5 chosen French textbooks intended for the first class of secondary schools. The selection was made with regard to the education reforms mentioned in the theoretical part.
Klíčová slova
francouzština, učebnice, učebnice francouzského jazyka, cizí jazyky, výuka cizích jazyků, československé školství
Klíčová slova v angličtině
French language, textbooks, foreign languages, foreign language teaching, Czechoslovak education system
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce diplomantka nejprve na základě dobových zdrojů i současné odborné literatury charakterizuje výukové prostředí se zaměřením na české střední školy, na nichž se francouzský jazyk ve sledovaném období vyučoval. Popíše typy škol s výukou francouzského jazyka a pokusí se vymezit postavení francouzštiny mezi ostatními vyučovanými cizími jazyky. S využitím dobových kurikulárních dokumentů, učebnic a dalších dobových zdrojů dále přiblíží proměny výuky francouzského jazyka s ohledem na převládající výukové metody. V praktické části práce diplomantka dohledá učebnice francouzského jazyka používané na českých středních školách v letech 1948 -1989 a pokusí se zjistit, zda se zde vedle učebnic od českých autorů nepoužívaly i některé učebnice francouzské. Nalezené učebnice diplomantka podrobí strukturní a obsahové analýze, jejíž výsledky pak stručně a přehledně shrne. Okrajově může diplomantka věnovat pozornost i osobnostem autorů učebnic.\\
Práce bude napsána v češtině a bude obsahovat resumé ve francouzštině.\\
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce diplomantka nejprve na základě dobových zdrojů i současné odborné literatury charakterizuje výukové prostředí se zaměřením na české střední školy, na nichž se francouzský jazyk ve sledovaném období vyučoval. Popíše typy škol s výukou francouzského jazyka a pokusí se vymezit postavení francouzštiny mezi ostatními vyučovanými cizími jazyky. S využitím dobových kurikulárních dokumentů, učebnic a dalších dobových zdrojů dále přiblíží proměny výuky francouzského jazyka s ohledem na převládající výukové metody. V praktické části práce diplomantka dohledá učebnice francouzského jazyka používané na českých středních školách v letech 1948 -1989 a pokusí se zjistit, zda se zde vedle učebnic od českých autorů nepoužívaly i některé učebnice francouzské. Nalezené učebnice diplomantka podrobí strukturní a obsahové analýze, jejíž výsledky pak stručně a přehledně shrne. Okrajově může diplomantka věnovat pozornost i osobnostem autorů učebnic.\\
Práce bude napsána v češtině a bude obsahovat resumé ve francouzštině.\\
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Eduard (1971), Metodika cizích jazyků: angličtiny, francouzštiny, němčiny : vysokoškolská učebnice. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.\\
GERMAIN, Claude (2001), Évolution de l'enseignement des langues: 5000 ans d'histoire. Paris: CLE International.\\
KNECHT, Petr a Tomáš JANÍK (2008), Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido.\\
MORKES, František (2002), Kapitoly o školství, o ministerstvu a jeho představitelích: (období let 1848-2001). 1. vyd. Praha: Pedagogické muzeum J. A. Komenského.\\
PRŮCHA, Jan (1998), Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido.\\
PUREN, Christian (1995), Histoire des méthodologies de l'enseignement des langues. Paris: CLE International.\\
RAKOVÁ, Zuzana (2011), Francophonie de la population tchèque, 1848-2008. Vyd. 1. Brno: Masarykova Univerzita.\\
SOMR, Miroslav (1987), Dějiny školství a pedagogiky: celostátní vysokoškolská učebnice pro studenty skupiny studijních oborů 76 Učitelství na fakultách připripravující učitele v ČSR. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.\\
SÝKORA, Miloslav (1996), Učebnice: její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. Praha: EM-Effect.\\
VALIŠOVÁ, Alena (2004), Historie a perspektivy didaktického myšlení. 1. vyd. Praha: Karolinum.\\
VÁŇOVÁ, Růžena, Karel RÝDL a Josef VALENTA (1992), Výchova a vzdělání v českých dějinách. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova.\\
VESELÁ, Zdenka (1988), Vývoj českého školství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.\\
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Eduard (1971), Metodika cizích jazyků: angličtiny, francouzštiny, němčiny : vysokoškolská učebnice. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.\\
GERMAIN, Claude (2001), Évolution de l'enseignement des langues: 5000 ans d'histoire. Paris: CLE International.\\
KNECHT, Petr a Tomáš JANÍK (2008), Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido.\\
MORKES, František (2002), Kapitoly o školství, o ministerstvu a jeho představitelích: (období let 1848-2001). 1. vyd. Praha: Pedagogické muzeum J. A. Komenského.\\
PRŮCHA, Jan (1998), Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido.\\
PUREN, Christian (1995), Histoire des méthodologies de l'enseignement des langues. Paris: CLE International.\\
RAKOVÁ, Zuzana (2011), Francophonie de la population tchèque, 1848-2008. Vyd. 1. Brno: Masarykova Univerzita.\\
SOMR, Miroslav (1987), Dějiny školství a pedagogiky: celostátní vysokoškolská učebnice pro studenty skupiny studijních oborů 76 Učitelství na fakultách připripravující učitele v ČSR. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.\\
SÝKORA, Miloslav (1996), Učebnice: její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. Praha: EM-Effect.\\
VALIŠOVÁ, Alena (2004), Historie a perspektivy didaktického myšlení. 1. vyd. Praha: Karolinum.\\
VÁŇOVÁ, Růžena, Karel RÝDL a Josef VALENTA (1992), Výchova a vzdělání v českých dějinách. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova.\\
VESELÁ, Zdenka (1988), Vývoj českého školství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.\\