Předkládaná diplomovaná práce byla zpracována na téma první pomoci. První pomoc je stále aktuální problém, kterému je potřeba věnovat pozornost. S výukou první pomoci je vhodné začít již od útlého věku a s přibývajícími léty přidávat řešení složitějších situací první pomoc při zasažení látkami CBRNE, při mimořádných událostech (povodně, dopravní nehody s velkým počtem raněných).
Cílem práce bylo zjistit znalosti žáků středních škol v oblasti poskytování první pomoci a následně komparovat výsledky mezi střední zdravotnickou školou a školami nezdravotnickými. Znalost první pomoci byla zjišťována dotazníkovou formou. Do statistického šetření se zapojilo 400 žáků 5 středních škol, včetně jedné střední zdravotnické školy, v Jihočeském kraji. Dotazníky byly vyhodnoceny a zpracovány. Ke zpracování výsledků byl využit 2 test dobré shody pro ověření normality a t-test pro ověření nulové a alternativní hypotézy.
Žáci střední zdravotnické školy dosahovali lepších výsledků v dotazníkovém šetření, než žáci nezdravotnických středních škol. Proto bylo možné přijmout stanovené hypotézy. Středním školám, které se zúčastnily statistického šetření, byla poskytnuta zpětná vazba.
Tato diplomová práce by mohla posloužit jako studijní materiál, případně jako námět pro následující kvalifikační práce. Dle mého názoru by byla přínosnou prací práce zaměřená na téma zjištění znalostí pedagogů v oblasti poskytování první pomoci.
Anotace v angličtině
This diploma thesis was compiled on the topic of first aid. First aid is always actual problem, which needs attention. It is suitable to start with the first aid education at a very young age and throughout the years add more difficult situations first aid in CBRNE substance attack, first aid in extraordinary situations (floods, car accidents with a big number of injured).
The aim of the thesis was to find out the knowledge of the pupils in secondary schools about providing the first aid, and subsequent comparation of the results between secondary medical school and other, nonmedical schools. The knowledge of the first aid was found out by means of questionnaires. In this statistical research were involved 400 pupils form 5 secondary schools in the South Bohemian region, including one secondary medical school. The questionnaires were evaluated and processed. To verify the hypotheses, x2 test of a good match was used (to verify the normality) and a t-test was used as well, to verify zero and alternative hypotheses.
The pupils of secondary medical school reached in questioning research better results than pupils of nonmedical schools. Therefore it was possible to accept set hypotheses. The secondary schools, which took part in the statistical research, were provided with a feedback.
This diploma thesis could serve as a study material, eventually also as a motive for other qualification theses. According to my opinion, a thesis about knowledge of pedagogues about providing the first aid would be beneficial.
Klíčová slova
Řetězec přežití, první pomoc, kardiopulmonální resuscitace, střední zdravotnická škola, znalosti první pomoci
Klíčová slova v angličtině
Chain of survival, first aid, cardiopulmonary resuscitation, secondary medical school, knowledge in first aid
Rozsah průvodní práce
101 s. (125 284 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomovaná práce byla zpracována na téma první pomoci. První pomoc je stále aktuální problém, kterému je potřeba věnovat pozornost. S výukou první pomoci je vhodné začít již od útlého věku a s přibývajícími léty přidávat řešení složitějších situací první pomoc při zasažení látkami CBRNE, při mimořádných událostech (povodně, dopravní nehody s velkým počtem raněných).
Cílem práce bylo zjistit znalosti žáků středních škol v oblasti poskytování první pomoci a následně komparovat výsledky mezi střední zdravotnickou školou a školami nezdravotnickými. Znalost první pomoci byla zjišťována dotazníkovou formou. Do statistického šetření se zapojilo 400 žáků 5 středních škol, včetně jedné střední zdravotnické školy, v Jihočeském kraji. Dotazníky byly vyhodnoceny a zpracovány. Ke zpracování výsledků byl využit 2 test dobré shody pro ověření normality a t-test pro ověření nulové a alternativní hypotézy.
Žáci střední zdravotnické školy dosahovali lepších výsledků v dotazníkovém šetření, než žáci nezdravotnických středních škol. Proto bylo možné přijmout stanovené hypotézy. Středním školám, které se zúčastnily statistického šetření, byla poskytnuta zpětná vazba.
Tato diplomová práce by mohla posloužit jako studijní materiál, případně jako námět pro následující kvalifikační práce. Dle mého názoru by byla přínosnou prací práce zaměřená na téma zjištění znalostí pedagogů v oblasti poskytování první pomoci.
Anotace v angličtině
This diploma thesis was compiled on the topic of first aid. First aid is always actual problem, which needs attention. It is suitable to start with the first aid education at a very young age and throughout the years add more difficult situations first aid in CBRNE substance attack, first aid in extraordinary situations (floods, car accidents with a big number of injured).
The aim of the thesis was to find out the knowledge of the pupils in secondary schools about providing the first aid, and subsequent comparation of the results between secondary medical school and other, nonmedical schools. The knowledge of the first aid was found out by means of questionnaires. In this statistical research were involved 400 pupils form 5 secondary schools in the South Bohemian region, including one secondary medical school. The questionnaires were evaluated and processed. To verify the hypotheses, x2 test of a good match was used (to verify the normality) and a t-test was used as well, to verify zero and alternative hypotheses.
The pupils of secondary medical school reached in questioning research better results than pupils of nonmedical schools. Therefore it was possible to accept set hypotheses. The secondary schools, which took part in the statistical research, were provided with a feedback.
This diploma thesis could serve as a study material, eventually also as a motive for other qualification theses. According to my opinion, a thesis about knowledge of pedagogues about providing the first aid would be beneficial.
Klíčová slova
Řetězec přežití, první pomoc, kardiopulmonální resuscitace, střední zdravotnická škola, znalosti první pomoci
Klíčová slova v angličtině
Chain of survival, first aid, cardiopulmonary resuscitation, secondary medical school, knowledge in first aid
Zásady pro vypracování
1 Současný stav
Řetězec přežití (chain of survival) představuje ideální sled událostí, které zvyšují přežití pacientů v akutním ohrožení života. Obsahuje veškeré úkony od rozpoznání patologie, přivolání zdravotnické pomoci až po akutní péči v nemocnici. Jako každý jiný řetězec, je i tento řetězec přežití silný tak, jak je silný jeho nejslabší článek. Mezi slabší články patří poskytnutí laické první pomoci, i přes snahu ČČK (školení dětí a žáků v první pomoci) a i přes legislativní úpravu Zákon č. 561/2004 Sb. (školský zákon).
2 Cíle práce
1. Zjistit míru znalostí a schopností žáků středních škol v oblasti poskytování první pomoci ve vybrané lokalitě v Jihočeském kraji.
2. Porovnat znalosti žáků, kteří studují zdravotnický obor a studentů studujících ostatní obory.
3 Hypotézy
1. Více jak 2/3 všech oslovených žáků středních škol ve vybrané lokalitě Jihočeského kraje bude mít v dotazníkovém šetření týkajícím se poskytování první pomoci více než 50 % odpovědí správně.
2. Žáci zdravotnických oborů, budou dosahovat lepších výsledků v poskytování první pomoci než žáci oborů ostatních.
4 Popis metodiky
Bude provedena analýza odborné literatury a příslušných právních předpisů. Pro zpracování daného tématu bude zvolen kvantitativní výzkum. Výsledky budou získány pomocí dotazníkového šetření provedeného u žáků zdravotnických a ostatních škol ve vybrané lokalitě v rámci jihočeského kraje. Výsledky budou zpracovány pomocí metod deskriptivní a matematické statistiky a porovnány s výsledky obdobně zaměřených prací.
5 Předpokládané využití v praxi
Práci lze použít jako metodickou pomůcku pro vzdělávání žáků středních škol. Práci lze uplatnit v praxi jak pro výuku, tak pro další srovnávací statistiku.
Zásady pro vypracování
1 Současný stav
Řetězec přežití (chain of survival) představuje ideální sled událostí, které zvyšují přežití pacientů v akutním ohrožení života. Obsahuje veškeré úkony od rozpoznání patologie, přivolání zdravotnické pomoci až po akutní péči v nemocnici. Jako každý jiný řetězec, je i tento řetězec přežití silný tak, jak je silný jeho nejslabší článek. Mezi slabší články patří poskytnutí laické první pomoci, i přes snahu ČČK (školení dětí a žáků v první pomoci) a i přes legislativní úpravu Zákon č. 561/2004 Sb. (školský zákon).
2 Cíle práce
1. Zjistit míru znalostí a schopností žáků středních škol v oblasti poskytování první pomoci ve vybrané lokalitě v Jihočeském kraji.
2. Porovnat znalosti žáků, kteří studují zdravotnický obor a studentů studujících ostatní obory.
3 Hypotézy
1. Více jak 2/3 všech oslovených žáků středních škol ve vybrané lokalitě Jihočeského kraje bude mít v dotazníkovém šetření týkajícím se poskytování první pomoci více než 50 % odpovědí správně.
2. Žáci zdravotnických oborů, budou dosahovat lepších výsledků v poskytování první pomoci než žáci oborů ostatních.
4 Popis metodiky
Bude provedena analýza odborné literatury a příslušných právních předpisů. Pro zpracování daného tématu bude zvolen kvantitativní výzkum. Výsledky budou získány pomocí dotazníkového šetření provedeného u žáků zdravotnických a ostatních škol ve vybrané lokalitě v rámci jihočeského kraje. Výsledky budou zpracovány pomocí metod deskriptivní a matematické statistiky a porovnány s výsledky obdobně zaměřených prací.
5 Předpokládané využití v praxi
Práci lze použít jako metodickou pomůcku pro vzdělávání žáků středních škol. Práci lze uplatnit v praxi jak pro výuku, tak pro další srovnávací statistiku.
Seznam doporučené literatury
Doporučené postupy, Česká resuscitační rada [online]. [cit. 2017-04-09]. Dostupné z: http://www.resuscitace.cz/?page_id=31
HRUŠKOVÁ, Martina a Jaroslav GUTWIRTH, 2010. První pomoc (nejen) pro školní praxi. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. 59 s. ISBN 978-80-7394-237-3.
ŠEBLOVÁ, Jana a Jiří KNOR, 2013. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. Praha: Grada.416 s. ISBN 978-80-247-4434-6.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), 2004. In: Sbírka zákonů ČR., ročník 2004, částka 190.
ZÁŠKODNÝ, Přemysl, Renata HAVRÁNKOVÁ, Jiří HAVRÁNEK a Vladimír VURM, 2016. ZÁKLADY STATISTIKY (s aplikací na zdravotnictví). 3. Praha: CURRICULUM. 256 s. ISBN 978-80-87894-12-5.
Seznam doporučené literatury
Doporučené postupy, Česká resuscitační rada [online]. [cit. 2017-04-09]. Dostupné z: http://www.resuscitace.cz/?page_id=31
HRUŠKOVÁ, Martina a Jaroslav GUTWIRTH, 2010. První pomoc (nejen) pro školní praxi. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. 59 s. ISBN 978-80-7394-237-3.
ŠEBLOVÁ, Jana a Jiří KNOR, 2013. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. Praha: Grada.416 s. ISBN 978-80-247-4434-6.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), 2004. In: Sbírka zákonů ČR., ročník 2004, částka 190.
ZÁŠKODNÝ, Přemysl, Renata HAVRÁNKOVÁ, Jiří HAVRÁNEK a Vladimír VURM, 2016. ZÁKLADY STATISTIKY (s aplikací na zdravotnictví). 3. Praha: CURRICULUM. 256 s. ISBN 978-80-87894-12-5.