Thesis info A Case Study: Applying Conversation Analysis to the understanding of how to teach English to an 11-year-old Czech pupil suffering from ADHD
Výuka anglického jazyka u českých dětí trpících AD(H)D je dozajista náročným úkolem pro každého učitele, zvláště pak pokud se tato porucha projevuje bok po boku s dalšími specifickými poruchami učení. Neexistuje žádný praktický "návod" pro učitele, který by jim pomohl lépe naplánovat své výukové strategie. Tato bakalářská práce představuje případovou studii o tom, jak pracovat s jedenáctiletým žákem trpícím ADHD a také přináší postupy užité za účelem vytvoření efektivního výukového programu. Mimo jiné zahrnuje souhrn literatury týkající se oblastí získávání druhého jazyka (SLA) a speciální pedagogiky. Zejména však tato práce využívá předností konverzační analýzy k přezkoumání diskurzu, který utváří výukové interakce, za účelem vysvětlit, co se projevuje v rozvoji žáka a k ohodnocení dosaženého, případně nedosaženého, pokroku.
Annotation in English
Teaching English language to Czech children suffering from AD(H)D is clearly a challenging task for any teacher, especially when this disorder often manifests itself with some other learning disabilities. There is no single practical guide for teachers to assist them in planning their teaching strategies. This bachelor´s thesis presents a case study in how to work with an 11-year-old pupil suffering from ADHD and the strategies employed in order to deliver an effective learning programme. It undertakes a review of relevant literature in the areas of both Second Language Acquisition (SLA) and Specialised Pedagogy. In particular, the thesis takes advantage of the emerging role of Conversation Analysis to examine the discourse that is constituting the teaching interactions in order to explain what is occurring in the development of the pupil and to evaluate their progression or the lack of it.
Keywords
Konverzační analýza (CA), porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), přepisy (transkripty), Total Physical Response, Task-Based Language Teaching, učení se cizím jazykům
Keywords in English
Conversation Analysis (CA), Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), transcription, Total Physical Response, Task-Based Language Teaching, foreign language acquisition
Length of the covering note
46 s. (103 111 znaků)
Language
AN
Annotation
Výuka anglického jazyka u českých dětí trpících AD(H)D je dozajista náročným úkolem pro každého učitele, zvláště pak pokud se tato porucha projevuje bok po boku s dalšími specifickými poruchami učení. Neexistuje žádný praktický "návod" pro učitele, který by jim pomohl lépe naplánovat své výukové strategie. Tato bakalářská práce představuje případovou studii o tom, jak pracovat s jedenáctiletým žákem trpícím ADHD a také přináší postupy užité za účelem vytvoření efektivního výukového programu. Mimo jiné zahrnuje souhrn literatury týkající se oblastí získávání druhého jazyka (SLA) a speciální pedagogiky. Zejména však tato práce využívá předností konverzační analýzy k přezkoumání diskurzu, který utváří výukové interakce, za účelem vysvětlit, co se projevuje v rozvoji žáka a k ohodnocení dosaženého, případně nedosaženého, pokroku.
Annotation in English
Teaching English language to Czech children suffering from AD(H)D is clearly a challenging task for any teacher, especially when this disorder often manifests itself with some other learning disabilities. There is no single practical guide for teachers to assist them in planning their teaching strategies. This bachelor´s thesis presents a case study in how to work with an 11-year-old pupil suffering from ADHD and the strategies employed in order to deliver an effective learning programme. It undertakes a review of relevant literature in the areas of both Second Language Acquisition (SLA) and Specialised Pedagogy. In particular, the thesis takes advantage of the emerging role of Conversation Analysis to examine the discourse that is constituting the teaching interactions in order to explain what is occurring in the development of the pupil and to evaluate their progression or the lack of it.
Keywords
Konverzační analýza (CA), porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), přepisy (transkripty), Total Physical Response, Task-Based Language Teaching, učení se cizím jazykům
Keywords in English
Conversation Analysis (CA), Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), transcription, Total Physical Response, Task-Based Language Teaching, foreign language acquisition
Research Plan
Výuka anglického jazyka u českých dětí trpících AD(H)D je zcela jistě výzvou pro každého učitele. Tento náročný úkol může být ještě komplikovanější v případě, pokud se tato porucha projevuje společně s dalšími specifickými poruchami učení. Neexistuje žádný praktický "návod" pro učitele, který by jim pomohl lépe stanovit své výukové strategie. Tato bakalářská práce představuje případovou studii o tom, jak pracovat s jedenáctiletým žákem trpícím ADHD a následně zpracovává postupy užité za účelem vytvoření efektivního výukového programu. Uvádí souhrn literatury týkající se osvojování druhého jazyka (SLA) a speciální pedagogiky. Nosným pilířem této práce je využití konverzační analýzy k přezkoumání diskurzu, který utváří výukové interakce. Cílem je vysvětlit, jak se projevuje rozvoj žáka a jak posoudit dosažený - případně nedosažený - pokrok.
V této bakalářské práci jsou v rámci případové studie ukázány možné problémy objevující se při výuce druhého jazyka u dítěte trpícího poruchou pozornosti a zároveň strategie, které měly při osvojování cizího jazyka pozitivní účinek. Data, jež byla pořízena při reálné výuce, jsou zpracována s využitím konverzační analýzy. Cílem práce je představit fungující vztah mezi učitelem a žákem vedoucí k efektivní výuce, ale v první řadě právě postupy, které podporovaly osvojování anglického jazyka u daného žáka. Tato studie by pak mohla pomoci začínajícím učitelům lépe pochopit, jak je možné pracovat s dětmi, které se musejí vypořádat s poruchou pozornosti.
Předběžná osnova práce:
Úvod - klíčová slova (ADHD, konverzační analýza), motivace k napsání práce, zásady, na nichž byla spolupráce mezi mnou a mým žákem postavena;
Metodologie - případová studie (cíle, obsah, realizace), konverzační analýza, sběr a zpracování dat, výběr a analýza audio nahrávek pořízených během výuky;
Data - vymezení a popis;
Analýza;
Závěr - posouzení pokroku z pohledu lektora, dítěte a z pohledu studijních výsledků, celkové zhodnocení výstupů a zjištění práce;
Příloha - data, transkripční značky, seznam použité literatury.
Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Research Plan
Výuka anglického jazyka u českých dětí trpících AD(H)D je zcela jistě výzvou pro každého učitele. Tento náročný úkol může být ještě komplikovanější v případě, pokud se tato porucha projevuje společně s dalšími specifickými poruchami učení. Neexistuje žádný praktický "návod" pro učitele, který by jim pomohl lépe stanovit své výukové strategie. Tato bakalářská práce představuje případovou studii o tom, jak pracovat s jedenáctiletým žákem trpícím ADHD a následně zpracovává postupy užité za účelem vytvoření efektivního výukového programu. Uvádí souhrn literatury týkající se osvojování druhého jazyka (SLA) a speciální pedagogiky. Nosným pilířem této práce je využití konverzační analýzy k přezkoumání diskurzu, který utváří výukové interakce. Cílem je vysvětlit, jak se projevuje rozvoj žáka a jak posoudit dosažený - případně nedosažený - pokrok.
V této bakalářské práci jsou v rámci případové studie ukázány možné problémy objevující se při výuce druhého jazyka u dítěte trpícího poruchou pozornosti a zároveň strategie, které měly při osvojování cizího jazyka pozitivní účinek. Data, jež byla pořízena při reálné výuce, jsou zpracována s využitím konverzační analýzy. Cílem práce je představit fungující vztah mezi učitelem a žákem vedoucí k efektivní výuce, ale v první řadě právě postupy, které podporovaly osvojování anglického jazyka u daného žáka. Tato studie by pak mohla pomoci začínajícím učitelům lépe pochopit, jak je možné pracovat s dětmi, které se musejí vypořádat s poruchou pozornosti.
Předběžná osnova práce:
Úvod - klíčová slova (ADHD, konverzační analýza), motivace k napsání práce, zásady, na nichž byla spolupráce mezi mnou a mým žákem postavena;
Metodologie - případová studie (cíle, obsah, realizace), konverzační analýza, sběr a zpracování dat, výběr a analýza audio nahrávek pořízených během výuky;
Data - vymezení a popis;
Analýza;
Závěr - posouzení pokroku z pohledu lektora, dítěte a z pohledu studijních výsledků, celkové zhodnocení výstupů a zjištění práce;
Příloha - data, transkripční značky, seznam použité literatury.
Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Recommended resources
Bragdon, D. Allen, and Gamon, David. Když mozek pracuje jinak. Translated by Jan Foltýn. Praha: Portál, 2006.
Hallowell, M. Edward, and Ratey, John. Driven to Distraction (Revised), Recognizing and Coping with Attention Deficit Disorder. Anchor Books, 2011.
Hutchby, Ian, and Wooffitt, Robin. Conversation Analysis. 2nd ed., Cambridge: Polity Press, 2008.
O'Malley, J. Michael, and Chamot,Anna Uhl. Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge Universtity Press, 1990.
Oxford, L. Rebecca. Language learning strategies: what every teacher should know. Boston, MA: Heinle & Heinle Publishers, 1990.
Selikowitz, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení. Translated by Andrea Civínová. Praha: Grada Publishing, 2000.
Sidnell, Jack. Conversation analysis: an introduction. Oxford: Wiley-Blackwell, 2010.
Train, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti: jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Translated by Michaela Šárová. Praha: Portál, 1997.
Recommended resources
Bragdon, D. Allen, and Gamon, David. Když mozek pracuje jinak. Translated by Jan Foltýn. Praha: Portál, 2006.
Hallowell, M. Edward, and Ratey, John. Driven to Distraction (Revised), Recognizing and Coping with Attention Deficit Disorder. Anchor Books, 2011.
Hutchby, Ian, and Wooffitt, Robin. Conversation Analysis. 2nd ed., Cambridge: Polity Press, 2008.
O'Malley, J. Michael, and Chamot,Anna Uhl. Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge Universtity Press, 1990.
Oxford, L. Rebecca. Language learning strategies: what every teacher should know. Boston, MA: Heinle & Heinle Publishers, 1990.
Selikowitz, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení. Translated by Andrea Civínová. Praha: Grada Publishing, 2000.
Sidnell, Jack. Conversation analysis: an introduction. Oxford: Wiley-Blackwell, 2010.
Train, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti: jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Translated by Michaela Šárová. Praha: Portál, 1997.