|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / MZČ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
MZČ
|
Akademický rok
|
2015/2016
|
Akademický rok
|
2015/2016
|
Název
|
Metodiky zájmových činností
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
26 / 300
|
0 / 0
|
0 / 20
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|1,5|2|2,5|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|1,5|2|2,5|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KPD/KMZČ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět navazuje na předmět Obecná didaktika. Studenti se v průběhu semestru seznámí se základy plánování, realizace a hodnocení zájmové činnosti a dále si prohloubí znalosti o hře, jakožto didaktickém prostředku.
|
Požadavky na studenta
|
- Skupinový seminární úkol příprava ročního/tematického plánu v rozsahu 30 jednotek (tým 3 studentů)
- Posouzení ročního plánu jiné skupiny identifikace silných a slabých stránek, návrh na zlepšení
- Individuální seminární úkol vytvoření programové karty zcela nové hry, její testování a vyhodnocení
- Písemná zkouška (alespoň 60% úspěšnost v písemné zkoušce).
|
Obsah
|
1. Zájmová činnost a zájmový útvar základní pojmy a rozdělení
2. Psychologické aspekty vedení zájmové činnosti
3. Zájmové činnosti plánování
4. Zájmové činnosti realizace I. (Výchovné požadavky vzhledem k vývojovým obdobím)
5. Zájmové činnosti realizace II. (komunikace, řešení problémů)
6. Zájmové činnosti hodnocení
7. Organizace a legislativa související s prací pedagoga volného času
8. Definice a funkce hry
9. Základní teorie her Huizinga, Fink, Caillois
10. Dějinný vývoj hry
11. Didaktické funkce hry, klasifikace her.
13. Uvádění her a reflexe
14. Tvorba her
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha, 1990. ISBN 80-7038-078-0.
-
Základní:
KAPLÁNEK, M. (ed.). Čas volnosti ? čas výchovy. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
-
Základní:
Fond her. Brno, 2007. ISBN 978-80-251-1675-3.
-
Základní:
HUIZINGA, J. Homo ludens. O původu kultury ve hře. Praha, 2000. ISBN 80-7272-020-1.
-
Základní:
FINK, E. Hra jako symbol světa. Praha, 1993. ISBN 80-202-0410-5.
-
Základní:
CAILLOIS, R. Hry a lidé: maska a závrať.. Praha, 1998. ISBN 80-902482-2-5.
-
Základní:
ZAPLETAL, M. Hry v přírodě. Praha, 1995. ISBN 80-901826-6-6.
-
Základní:
NIDM. Metodika pro podporu ŠVP ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání.. Praha: NIDM, 2007. ISBN 978-80-86784-03-8.
-
Základní:
Hájek, B. Nástin metodiky vedení zájmové činnosti. Praha: PF UK, 2007.
-
Základní:
HÁJEK, B. Nástin metodiky vedení zájmové činnosti. Praha, 2007. ISBN 978-80-7290-265-1.
-
Základní:
FINK, E. Oáza štěstí. Praha, 1992. ISBN 80-204-0224-1.
-
Základní:
NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. Brno, 2002. ISBN 80-7315-006-9.
-
Základní:
HÁJEK, B. (ed.). Pedagogické ovlivňování volného času. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
-
Základní:
Pávková, J. et al. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
-
Základní:
Pávková, J., Hájek, B., Hofbauer, B. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
-
Základní:
ČINČERA, J. Práce s hrou. Pro profesionály. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1.
-
Základní:
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
-
Základní:
KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno, 2009. ISBN 978-80-251-2562-5.
-
Základní:
CHOUR, J. Receptář her. Praha, 2000. ISBN 80-7178-388-9.
-
Základní:
NĚMEC, J. S hrou na cestě za tvořivostí. Brno, 2004. ISBN 80-7315-014-X.
-
Základní:
Franc, D.; Martin, A.; Zounková, D. Učení zážitkem a hrou.. Brno, 2007. ISBN 978-80-251-1701-9.
-
Základní:
MACKŮ, R. Web k podpoře výuky.
-
Základní:
Vážanský, M. Základy pedagogiky volného času.. Brno: Print-Typia, 2001. ISBN 80-863-8400-4.
-
Základní:
SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové, 2006. ISBN 80-7041-380-8.
-
Základní:
HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
-
Doporučená:
MIŠURCOVÁ, V. Hra a hračka v životě dítěte. Praha, 1989.
-
Doporučená:
SEVEROVÁ, M. Hry v raném dětství. Praha, 1982.
-
Doporučená:
BAKALÁŘ, E. I dospělí si mohou hrát. Praha, 2004. ISBN 80-86851-05-2.
-
Doporučená:
BORECKÝ, V. Imaginace, hra a komika. Praha, 2005. ISBN 80-7254-503-5.
-
Doporučená:
OLIVOVÁ, V. Lidé a hry: Historická geneze sportu. Praha, 1979. ISBN 27-076-79.
-
Doporučená:
MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha, 1978.
-
Doporučená:
BORECKÝ, V. Světy hraček. Praha, 1982.
-
Doporučená:
Vyhláška 108/2005 Sb..
-
Doporučená:
Vyhláška 364/2005 Sb..
-
Doporučená:
Vyhláška 74/2005 Sb..
-
Doporučená:
Zákon 198/2002 Sb..
-
Doporučená:
Zákon 561/2004 Sb..
-
Doporučená:
Zákon 563/2004 Sb..
-
Doporučená:
Zákon 83/1990 Sb.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
KPD/NOBD Obecná didaktika |
Získané způsobilosti |
Po absolvování předmětu bude student schopen naplánovat činnost zájmového útvaru v delším časovém horizontu vč. vhodné formulace hlavních i dílčích cílů, volby adekvátního obsahu a vhodných metod. Dále bude schopen navrhnout vhodnou strukturu schůzky zájmového útvaru i vícedenní akce; v rámci těchto akcí bude schopen vhodně uplatňovat hru jakožto didaktický prostředek.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|