|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPEG / 7TK
:
Popis předmětu
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz má za úkol seznámit studenty se základy práce se třídou, s vlastním sebeobrazem a s ostatními subjekty ve školním prostředí (učitelé, žáci, rodiče, PPP, OSPOD apod.) Práce s třídou není ohraničena pouze edukační jednotkou, ale existují určité přesahy, které citelně ovlivňují vlastní dění ve třídě. Cílem je tedy pochopit, že práce s třídou je systematická činnost, která je součástí vyučovacího procesu v celé jeho šířce - od nulté hodiny po polední přestávku.
|
Požadavky na studenta
|
-
|
Obsah
|
Koncepce kurzu je rozdělena do tří základních bloků a to 1. Diagnostika a její využití, 2. Pedagogická komunikace a práce s třídou a 3. Práce pedagoga při řešení krize. Zmíněné bloky provází účastníka prvotním začleněním jednotlivých žáků do určených sociometrických pozic v sociální skupině, využití různých druhů diagnostiky pro práci s kolektivem, stanovení úrovně třídního klimatu, možnost použití různých technik a her k zlepšení či posílení jednotlivých vazeb ve třídě, až po základní práci s krizí ve třídě, tedy intervenční činnosti v kombinaci s ostatními participanty.
Obsahem kurzu budou tyto aktuální pedagogická témata:
1. Vývojové fáze koheze třídy a diagnostická mapa třídního kolektivu
2. Sociometrie ve školní třídě - benefity a rizika
3. Managerské dovednosti učitele a jejich vliv na třídní kolektiv
4. Pedagogická komunikace učitele s žáky
5. Třídnické hodiny jako forma prevence rizikového chování
6. Základní druhy patologie třídy a její řešení
7. Rizikové chování žáků a jejich vliv na pedagoga
8. Třída v krizi a včasná intervence pedagoga
9. Základní participující subjekty ve školském systému (OSPOD, SPC, SVP, PPP)
10. Komunikace s rodiči
11. Nespecifická prevence - možnost utváření školního klimatu
12. Začínající učitel a třídnictví
13. Sebereflexe učitele a psychohygiena ve vztahu k práci
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Berne, Eric; Nová, Gabriela. Jak si lidé hrají. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-992-7.
-
Základní:
Šeďová, Klára; Švaříček, Roman,; Šalamounová, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
-
Základní:
Procházka, Miroslav. Metodik prevence a jeho role na základní škole. Vydání první. V Praze : Pasparta, 2019. ISBN 978-80-88290-28-5.
-
Základní:
Metodika vedení třídnických hodin
(Skácelová, Lenka)
-
Doporučená:
Martínek, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže : druhy agresí, přístupy k agresivnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
-
Doporučená:
Svatoš, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace: teoretická minima a praktické náměty. Hradec Králové : Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-002-3.
-
Doporučená:
Nehyba, Jan; Kolář, Jan,; Dubec, Michal,; Smékal, Vladimír,; Brücknerová, Karla,; Muchová, Ludmila,; Moree, Dana,; Vaněk, Jan,; Svojanovský, Petr; Lojdová, Kateřina,; Mareš, Jiří. Reflexe mezi lavicemi a katedrou. 1. vydání. Brno : Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6703-5.
-
Doporučená:
Ciklová, Kateřina. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu. Ostrava : EconomPress, 2014.
-
Doporučená:
Křoustková Moravcová, Iva. Sociální a pedagogická komunikace : úvod do problematiky. Vydání první. Hradec Králové : Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-497-7.
-
Doporučená:
Dubec, Michal. Třídnické hodiny. Praha: Projekt Odyssea, 2007.
-
Doporučená:
Auger, Marie-Thér?se; Boucharlat, Christiane; Hučínová, Lucie. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0.
-
Doporučená:
Z posluchárny za katedru
(Vlčková, Kateřina et al.)
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|