|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPH / SOC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPH
/
SOC
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Sociologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
19 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|1,5|2|2,5|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|1,5|2|2,5|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KŘE/BZRLZ
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s vymezením předmětu a hlavními tématy studia sociologie a jejího vztahu k jiným společenským vědám, dále pak nastínit důležité historické etapy vývoje světové sociologie od jejího vzniku po současnost. Důraz je kladen na zrození a vývoj moderní společnosti s ohledem na konkrétní příklady společenských změn zejména v České republice. Nad rámec klasických sociologických koncepcí, pojmů a autorů, budou studenti seznámeni se současnými vybranými přístupy a problémy environmentální a rurální sociologie.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu:
Studenti budou v průběhu kurzu číst a diskutovat krátké texty (3-6 textů za semestr). Dále pak písemný test pro ověření znalostí nabytých v kurzu.
Požadavky ke zkoušce:
Student prokáže znalosti z předmětu sociologie a prokáže, že porozuměl vybranému sociologickému problému, včetně samostudia literatury.
|
Obsah
|
Přednášky:
(Pořadí přednášek i detaily v jejich obsahu mohou být změněny)
1 Základní pojmy sociologie, jak myslet sociologicky?
2 Emancipace sociologie a zrod moderní společnosti. Společnost vs. pospolitost. August Comte. Émile Durkheim. Ferdinand Tönnies
3 Max Weber a autorita. Byrokracie. Náboženství a ekonomika.
4 Chicagská škola. Růst měst, migrace, integrace, inspirace ekologií.
5 Sociální konflikt versus sociální funkce. Postmoderní sociologické školy.
6 Socializace. Životní cyklus. Struktura společnosti. Sociální stratifikace. Stratifikační hlediska. Status.
7 Sociální skupiny, sociometrie. Normy, hodnoty, postoje. Stabilita a proměnlivost.
8 Proměny rodiny a genderu. Gender a trh práce.
9 Vzdělání a trh práce ve 20. a 21. století. Postindustriální společnost.
10 Masová média, masová kultura a konzumní společnost. Koncepce životních stylů.
11 Globalizace. Demokracie a ekonomické systémy. Modernizace a konzervativizmus.
12 Environmentální sociologie. Riziková společnost. Vnímání rizika.
13 Rurální sociologie. Proměny českého venkova a rurální kultury.
14 Metodologie sociologických výzkumů. Sběr, analýza a interpretace dat.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009.
-
Základní:
BAUMAN, Z.:. Myslet sociologicky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000..
-
Základní:
GIDDENS, A.:. Sociologie. Praha: Argo, 2001. ISBN 80-7203-124-4..
-
Základní:
JANDOUREK, J. Úvod do sociologie. Praha: Portál, 2003.
-
Základní:
NOVOTNÁ, E. Základy sociologie. Praha : Grada, 2008.
-
Doporučená:
Keller, J.:. Až na dno blahobytu. Praha: EarthSave CZ. 2005.
-
Doporučená:
PETRUSEK, M., a kol. Dějiny sociologie. Praha: Grada, 2011.
-
Doporučená:
SEDLÁČEK, T. Ekonomie dobra a zla. Zlín: 65. Pole, 2009.
-
Doporučená:
MEZŘICKÝ, V. (ED.). Globalizace. Praha: Portál, 2003.
-
Doporučená:
DISMAN, M.:. Jak se vyrábí sociologický znalost. Praha: Karolinum 2002..
-
Doporučená:
LIBROVÁ, H. Pestří a zelení (Kapitoly o dobrovolné skromnosti). Brno: Veronica, 1994.
-
Doporučená:
MONTOUSSÉ, M., RENOUARD, G. Přehled sociologie. Praha: Portál, 2005.
-
Doporučená:
BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. A KOL. Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press, 2007.
-
Doporučená:
LAPKA, M., GOTTLIEB, M. Rolník a krajina. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000.
-
Doporučená:
JANDOUREK, J. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001.
-
Doporučená:
NOVÝ I., A KOL. Sociologie pro ekonomy. Praha: Grada, 1997.
-
Doporučená:
KELLER, J.:. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-39-3..
-
Doporučená:
BLAŽEK, B.:. Venkov, města, média. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998..
-
Doporučená:
LIBROVÁ, H. Vlažní a váhaví (Kapitoly o ekologickém luxusu). Brno: Doplněk, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předmět je podmíněn středoškolskými znalostmi ze společenských věd. |
Získané způsobilosti |
Studenti zvládnou základní sociologického pojmosloví, jsou schopni orientovat se v historických meznících vývoje sociologie jako vědní disciplíny a zároveň získají praxí schopnost sociologicky nahlížet na denní realitu. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|