|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRM / PEM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRM
/
PEM
|
Akademický rok
|
2016/2017
|
Akademický rok
|
2016/2017
|
Název
|
Pluralismus v ekonomickém myšlení
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se současnými trendy a pluralitním myšlením v ekonomii ve třech oblastech: ekonomická teorie, metodologie a interdisciplinarita. Výuka předmětu kombinuje přednášky domácích pedagogů EF JU a externích přednášejících. Předmět vznikl v reakci na mezinárodní studentskou výzvu "Pluralismus v ekonomii", ke které se v roce 2015 přihlásila EF JU jako první česká ekonomická fakulta.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu:
Účast na výuce, zpracování 3 esejů (rozsah 2-3 strany) nebo prezentací reflektujících externí přednášky nebo vybraná témata seminářů.
Příprava na cvičení může zahrnovat samostudium literatury v podobě krátkých textů.
|
Obsah
|
1 - Úvod do kurzu, představení tří pluralitních aspektů v ekonomickém myšlení. 2 - Pluralita v ekonomické teorii: Environmentální ekonomie, ekologická institucionální ekonomie. 3 - Pluralita v ekonomické teorii: Méně známé ekonomické přístupy - německá Ordnungspolitik. 4 - Mezioborová pluralita: Ekonomie a sociologie. 5 - Mezioborová pluralita: Ekonomie a antropologie. 6 - Mezioborová pluralita: Vybrané aspekty hodnoty práce. 7 - Metodologická pluralita: Kvantitativní a kvalitativní výzkum ve společenských vědách. 8 - Metodologická pluralita: Bioekonomika jako případová studie aplikace pluralitního myšlení. 9 - Metodologická pluralita: Simulační přístupy v ekonomii nevyžadující všeobecnou rovnováhu. 10 - Externí expertní přednáška I 11 - Externí expertní přednáška II 12 - Externí expertní přednáška III 13 - Závěrečné shrnutí
Přednášky externích expertů: Tři přednášky externích expertů se vztahují k jednomu z aspektů pluralismu v ekonomickém myšlení (teorie, metodologie, interdisciplinarita). Témata přednášek budou volena s ohledem na aktuální dění a nové trendy ve výzkumu a výuce. Mezi externími experty budou zastoupeni akademici z ostatních veřejných VŠ, soukromého sektoru i státní správy. Přednášky externích přednášejících jsou organizovány ve spolupráci s ostatními katedrami EF JU a jsou zahrnuty do cyklu veřejně přístupného semináře Pluralismus v ekonomii.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Jan Vávra, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. Ing. Eva Cudlínová, CSc. (100%),
doc. Ing. Růžena Krninská, CSc. (100%),
prof. PhDr. Miloslav Lapka, CSc. (100%),
Ing. Jaroslav Šetek, Ph.D. (100%),
PhDr. Jan Vávra, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
doc. Ing. Eva Cudlínová, CSc. (100%),
PhDr. Jan Vávra, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Johanisová, N. (2014). Ekonomičtí disidenti. Kapitoly z historie alternativního ekonomického myšlení.
-
Základní:
SEDLÁČEK, T. (2009). Ekonomie dobra a zla. Zlín: 65. Pole.
-
Základní:
Vávra, J., Lapka M., Cudlínová, E. Ekonomika v souvislostech. Varia. UK Praha, 2015.
-
Základní:
Disman, M. (1993). Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha.
-
Základní:
Volejníková, J. (2005). Moderní kompendium ekonomických teorií: od antických zdrojů až po třetí tisíciletí. Praha: Profess Consulting.
-
Doporučená:
Taleb, N.S. Černá labuť. Následky vysoce nepravděpodobnostních událostí. Praha: Paseka, 2011.
-
Doporučená:
Batten, D. F. (2000). Discovering artificial economics: how agents learn and economies evolve. Boulder: Westview Press.
-
Doporučená:
Vojtko, V., Mildeová, S. (2007). Dynamika trhu. Praha: Profess Consulting.
-
Doporučená:
Kahn, C. and Hart, K. (2011). Economic Anthropology. Cambridge: Polity Press.
-
Doporučená:
CUDLÍNOVÁ, E. (2006). Ekologická ekonomie a životní prostředí. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zemědělská fakulta.
-
Doporučená:
Johanisová, N. (2014). Ekologická ekonomie: vybrané kapitoly. Brno: MU.
-
Doporučená:
Slavíková, L. (2015). Environmentální či ekologická ekonomie a ekonomie zdrojů: terminologická rozvolněnost v českém výzkumu. in Acta Oeconomica Pragensia 23(3): 48?57.
-
Doporučená:
Reichel, J. (2009). Kapitoly z metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada.
-
Doporučená:
Bauman, Z. Myslet sociologicky, Slon 1996, ISBN 80-85850-14-1.
-
Doporučená:
Ševčík, M., Váňa, D. a Ševčíková, M. (2013). Politická ekonomie, hospodářská politika a hospodářské dějiny v rámci pedagogických vědeckých aktivit Vysoké školy ekonomické od druhé poloviny 20. století. in Politická ekonomie 2013(4): 481?501.
-
Doporučená:
CUDLÍNOVÁ, E. (2009). Změny ve stylu ekonomického myšlení ? šance pro trvale udržitelný rozvoj společnosti nebo pro zelený ekonomický růst? in Acta Universitatis Carolinae Philosophica et Historica 2009(1): 23?34.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předmět je určen pro studenty magisterského studia. |
Získané způsobilosti |
Studenti získají vhled do pluralitního myšlení v ekonomii a vztahu ekonomie k ostatním společenským vědám. Budou schopni písemně zpracovat s tím související témata a kriticky o nich uvažovat a diskutovat. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|