|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UAR / VPŘ92
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UAR
/
VPŘ92
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Název
|
Počátky zemědělství
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ne
|
Vyučovaný semestr
|
-
|
Vyučovaný semestr
|
-
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz Počátky zemědělství vychází z archeologických koncepcí, založených na studiu globálních změn na konci doby ledové, na adaptačních strategiích v jednotlivých centrech domestikace. Poznatky jsou systematicky podávány v souvislostech klimatologických, vegetačně ekologických a sociálně historických. Kulturní a ekologické procesy v jednotlivých domestikačních centrech jsou probírány vždy od situace v pozdním paleolitu a mezolitu, speciálně s ohledem na tzv. předdomestikační fázi zemědělství. Zvláštní pozornost je věnována Blízkému východu a severní Africe, take ale Japonsku, Číně a Americe včetně vyústění vývoje v těchto centrech v době plného neolitu.
|
Požadavky na studenta
|
Orientační znalost přednášené látky a vybrané monografie.
|
Obsah
|
1.Definice zemědělství a Vavilovova centra.
2.Klima pozdního pleistocénu a role klimatických událostí.
3.Výživa a společnost pozdního paleolitu.
4.Výživa a společnost mezolitu.
5.Epipaleolit Předního východu.
6.Neolit Předního východu.
7.Epipaleolit a neolit severní Afriky.
8.Domestikace v Číně a Indii.
9.Domestikace v Japonsku.
10.Domestikační centra v Africe.
11.Domestikační centra ve střední Americe.
12.Domestikační centra v jižní Americe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Binford, L. Constructing Frames of Reference. Berkeley - Los Angeles - Toronto, 2001.
-
Doporučená:
Bellwood, P. First Farmers. The Origins of Agricultural Societies. London, 2005.
-
Doporučená:
Gregg, S.A. Foragers and Farmers. Chicago, 1988.
-
Doporučená:
Roberts, N. The Holocene. An Environmental History. London, 2007.
-
Doporučená:
Rindos, D. The Origins of Agriculture. An Evolutionary Perspective.. San Diego ? Toronto , 1984.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Znalost historie v rozsahu středoškolského učiva. |
Získané způsobilosti |
Studenti získají rozhled o soudobých poznatcích o počátcích zemědělství v globálním měřítku, ale také odpovědi na otázku, co zemědělství vlastně je z hlediska kulturní a sociální evoluce lidského druhu. Zvláštní důraz je kladen na četbu a terminologii řady příbuzných přírodovědných a historických oborů. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|