|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMB / 023
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMB
/
023
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Základy buněčné biologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
103 / -
|
3 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|1,5|2|2,5|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
V každém akademickém roce, jen v zimním semestru.
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|1,5|2|2,5|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
LUB/023
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KGN/604, KGN/696, KMB/601, KMB/609, KMB/914, KMB/931, LUB/605, LUB/608, LUB/696
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem přednášky je studentům prvního ročníku biologie přiblížit molekulární podstatu života a buňku jako jeho základní jednotku. Přednáška využívá jak historické aspekty poznávání podstaty života (nejdůležitější objevy, jejich dobu a souvislosti, dopady na další vývoj v biologii), tak souvislosti a propojení mezi různými oblastmi biologie (genetika, molekulární a buněčná biologie, vývojová a evoluční biologie, fyziologie). Pojítkem celé přednášky je úloha genů a realizace genetické informace, která formuje chování buňky, celého organismu a v proměnách nakonec i evoluci života.
|
Požadavky na studenta
|
Student musí dosáhnout minimálně 50% skóre v závěrečném testu.
|
Obsah
|
Obsah přednášek: Úvod do biologie jako vědní disciplíny. Definice života, minimální organismus a syntetická biologie. Různorodost organismů z pohledu buněk. Vznik evoluční teorie a otázky, které přinesla o dědičnosti a diverzitě živých organismů. Buňka jako základ života, buněčná teorie. Mendelovská genetika, základní pojmy dědičnosti a náhled na dědičnost z hlediska fungování buněk a organismu. Chromozomální teorie dědičnosti, Morgan. Bakterie a Archea. Metabolizmus - buněčná energetika a koloběh energie - respirace a fotosyntéza. Buněčné oddíly z hlediska metabolizmu. Rozluštění genetické informace - Griffith-Watson/Crick. Centrální dogma - realizace genetické informace, buněčné oddíly z hlediska realizace gen. informace. Replikace DNA v buňce. Metody molekulární biologie - PCR, přečtení genetické informace., éra genomiky a metagenomiky. Genetická diverzita - germ vs. soma, mitoza/meióza. MUTACE. REKOMBINACE. Kde v DNA nalézáme rozdíly, zodpovědné za obrovskou diverzitu života? Funkční dopad mutací. Struktura proteinů (dopad mutací na fungování proteinu). Regulace genové exprese. Diferenciace buněk a epigenetika. Komunikace buněk. Regulace bun. cyklu, rakovina, růst organismu, synchronizace chování buněk v rámci organismu - metabolizmus vs. vývoj. Rostlinná buňka. Chování buněk při vývoji organismu. Evo-Devo. Experimentální biologie a modelové organismy. Moderní biologie v praktických aplikacích.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Alberts et al. (1998) - Základy buněčné biologie, český překlad, Espero Publishing, Ústí nad Labem.
-
Doporučená:
Alberts et al (2002) Molecular Biology of the Cell, Fourth Edition , Garland Science.
-
Doporučená:
Nancy L. Pruitt, Larry S. Underwood. BioInquiry: Making Connections in Biology, 3rd Edition. Wiley, 2005. ISBN 978-0471473213.
-
Doporučená:
Lodish et al. (2004) Molecular Cell Biology, Fifth Edition, W. H. FREEMAN,.
-
Doporučená:
Základy moderní biologie
(Tomáš Doležal)
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
40
|
Účast na výuce
|
30
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Celkem
|
110
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Porozumění fungování buňky, jako základu života, na molekulární, buněčné a genetické úrovni i z pohledu kooperace buněk v rámci organismu a při vývoji. Získané znalosti by měl využít student ve všech oblastech biologie, vzhledem k pronikání molekulárně genetických přístupů, využívajících znalosti DNA sekvencí. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Práce s textem (učebnicí, knihou)
- Projekce (statická, dynamická)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|