|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMB / 604
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMB
/
604
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Cytogenetika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
2 / -
|
7 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|1,5|2|2,5|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
V každém akademickém roce, jen v zimním semestru.
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|1,5|2|2,5|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KGN/240 nebo KMB/240 a KMB/023
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
LUB/857, OVB/857
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
(4,67)
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Smyslem přednášky je poskytnout studujícímu podrobné informace o organizaci genomu, struktuře a funkci chromosomů, o metodách jejich studia a o průběhu mitotického a meiotického dělení jader s důrazem na jejich význam pro přenos genetické informace na somatické i zárodečné úrovni. Přednáška zahrnuje i molekulárně-biologické aspekty funkční organizace chromosomů.
|
Požadavky na studenta
|
K úspěšnému absolvování kurzu je potřeba účast na cvičení (max. 1 absence) a napsání závěrečné písemné zkoušky minimálně na 70%.
|
Obsah
|
Obsah přednášek:
1) Cytogenetika: definice, historie, význam, nástroje, základní pojmy
2) Kondenzace a modulace chromatinu: kondenzace chromosomu, chromosomální teritoria, euchromatin, heterochromatin, histony a jejich modifikace, metylace DNA, nekódující RNA
3) Struktura chromosomu: centromery (struktura, funkce, monocentrické vs. holokinetické chromosomy, kinetochor), telomery (struktura, funkce, Hayflickův limit, telomeráza a její role ve stárnutí a rakovině), organizátor jadérka (NOR)
4) Buněčný cyklus a mitóza: průběh buněčného cyklu a jeho regulace, mitóza (funkce, fáze, dělící vřeténko, kohesin), cytokineze
5) Meióza: funkce, fáze, synaptonemální komplex, rekombinační noduly, crossing-over, genová konverze, invetovaná a achiasmatická meióza
6) Gamety: gametogeneze a oplození u rostlin a živočichů, in vitro oplození u člověka, paraspermie, partenogeneze, gynogeneze
7) Pohlavní chromosomy: definice, typy, evoluce, role v determinaci pohlaví, haplodiplodie, environmentální determinace pohlaví, symbionti manipulující pohlaví
8) Chromosomy a ontogeneze: štětkovité chromosomy, polytenní chromosomy, polyploidizace, amplifikace genů, přestavby genomu (VDJ rekombinace, redukce chromatinu), odstraňování chromosomů (eliminace chromosomu X, eliminace paternálního genomu)
9) Chromosomální aberace: euploidie (příčiny, typy, role v evoluci a zemědělství), aneuploidie (příčiny, typy), strukturální aberace (příčiny, typy, role v evoluci a lidském zdraví), diagnostika (výměna sesterských chromatid, test křídelních skvrn)
10) Chromosomy člověka: lidský karyotyp, euploidie a aneuploidie u člověka (příčiny, syndromy), strukturální aberace (typy a syndromy), prenatální diagnostika (význam, metody)
11) Cytogenetické metody: příprava chromosomálních preparátů, selektivní barvení, izolace jednotlivých chromosomů, elektronová mikroskopie, fluorescenční in situ hybridizace (typy, využití, principy), C0t analýza,
12) Evoluce genomu: velikost genomu (paradox hodnoty C, složení genomu, mobilní elementy, dopad velikosti genomu), evoluce karyotypu (počet chromosomů, robertsonovské fúze, rozpady chromosomů, meiotický drive, inverze, B chromosomy)
Obsah cvičení:
Demonstrace mitotických chromosomů člověka, sestavení karyotypu. Příprava preparátů meiotických chromosomů sarančat. Příprava preparátů polytenních chromosomů drozofily a pakomárů. Demonstrace inaktivního pohlavního chromosomu X na preparátech somatických buněk člověka. Detekce sex chromatinu na preparátech polyploidních buněk motýlů. Barvení preparátů z kultivovaných lymfocytů člověka proužkovacími a selektivními technikami. Demonstrace fluorescenční in situ hybridizace (FISH) a zpracování digitálních snímků chromosomů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají přístup do Moodle kurzu obsahujícícho prezentace z přednášek obsahující shrnující a rozšiřující informace ke každé lekci a protokoly a prezentace ze cvičení.
Students will get access to Moodle course containing the powerpoint presentations used during the lectures along with a summary and further information as well as all protocols and presentations from practicals.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
SNUSTAD D. P., SIMMONS M. J. Genetika. Masarykova univerzita Brno, 871 s., 2009.
-
Doporučená:
THOMPSON, T. Klinická genetika. Praha, Triton, 396 s., 2004. ISBN 80-7254-475-6.
-
Doporučená:
Alberts B., et al. Základy buněčné biologie. Ústí nad Labem, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Účast na výuce
|
52
|
Domácí příprava na výuku
|
50
|
Celkem
|
152
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní znalosti z genetiky a buněčné biologie (doporučené prerekvizity: KMB/240 Genetika, KMB/023 Základy buněčné biologie, KMB/601 Biologie buňky II.). |
Získané způsobilosti |
Studenti získají znalosti o základních procesech spojených s fungováním buněčného jádra, struktuře a evoluci genomu a aspektech lidské cytogenetiky.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Laboratorní práce
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|