Tato práce se věnuje právnímu povědomí romských dětí z Českého Krumlova a Českých
Budějovic. Teoretická část práce se zabývá pojmem dítě, a to z několika pohledů, dětskými právy a také právním povědomím. Bakalářská práce se také zaměřuje na Úmluvu o právech dítěte a další důležité dokumenty z hlediska dětských práv. V několika kapitolách se zaměřuji na romskou minoritu, na její historii, kulturu a na výchovu romského dítěte jako takového. Další důležitou součástí teoretické části jsou Metody a techniky sociální práce s romskou menšinou, sociálně právní ochrana dětí a projekty zaměřené na právní povědomí. Cílem práce bylo zjistit situaci právního povědomí romských dětí v Českém Krumlově a v Českých Budějovicích. Metodou byla zvolena kvantitativní výzkumná strategie s použitím techniky částečně standardizovaného nástroje prof. G. Meltona - dotazníku, zjišťujícího právní povědomí. Dotazník obsahuje obecné otázky, modelové situace a práva a povinnosti dětí a dospělých z pohledu dětí. Výzkumu se zúčastnilo 93 respondentů z Českých Budějovic a Českého Krumlova. Výsledky byly zpracovány v programu SPSS 26.0. Výzkumem bylo zjištěno, že právní povědomí se s rostoucím věkem zvyšuje. Výsledky mohou posloužit jako informační materiál pro veřejnost, pro organizace
spolupracující s romskou menšinou či sociální pracovníky.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with the legal awareness of Romani children from Český Krumlov and České Budějovice.
The theoretical part of the thesis deals more with the concept of child, from several perspectives, children's rights and also legal awareness. In several chapters, I focus on the Roma minority, its history, culture and the upbringing of the Roma child as such. Another important part of the theoretical part are Methods and Techniques of Social Work with the Roma Minority, Social and Legal Protection of Children and Projects Focused on Legal Awareness. The aim of the thesis was to find out the situation of legal awareness of Romani children in Český Krumlov and České Budějovice. The method used a quantitative research strategy using the technique of a partially standardized tool of G. Melton - a questionnaire to determine legal
awareness. The questionnaire contains general questions, model situations and the rights and obligations of children and adults from the perspective of children.
93 respondents from Český Krumlov and České budějovice took part in the research. The results were processed in SPSS 16.0. programme. Research has found that legal awareness increases in children as they grow older. The results can serve as information material for the public, for organization working with the
Roma minority, or social workers.
Klíčová slova
Deklarace práv dítěte, Úmluva o právech dítěte, dětská práva, právní povědomí, výzkum právního povědomí, dítě, romské dítě, romská kultura
Klíčová slova v angličtině
Declaration of the Rights of the Child, Convention on the Rights of the Child, Children's rights, Legal awareness, Research on legal awareness, Child, Roma child, Roma culture
Rozsah průvodní práce
67 s. (91 321 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se věnuje právnímu povědomí romských dětí z Českého Krumlova a Českých
Budějovic. Teoretická část práce se zabývá pojmem dítě, a to z několika pohledů, dětskými právy a také právním povědomím. Bakalářská práce se také zaměřuje na Úmluvu o právech dítěte a další důležité dokumenty z hlediska dětských práv. V několika kapitolách se zaměřuji na romskou minoritu, na její historii, kulturu a na výchovu romského dítěte jako takového. Další důležitou součástí teoretické části jsou Metody a techniky sociální práce s romskou menšinou, sociálně právní ochrana dětí a projekty zaměřené na právní povědomí. Cílem práce bylo zjistit situaci právního povědomí romských dětí v Českém Krumlově a v Českých Budějovicích. Metodou byla zvolena kvantitativní výzkumná strategie s použitím techniky částečně standardizovaného nástroje prof. G. Meltona - dotazníku, zjišťujícího právní povědomí. Dotazník obsahuje obecné otázky, modelové situace a práva a povinnosti dětí a dospělých z pohledu dětí. Výzkumu se zúčastnilo 93 respondentů z Českých Budějovic a Českého Krumlova. Výsledky byly zpracovány v programu SPSS 26.0. Výzkumem bylo zjištěno, že právní povědomí se s rostoucím věkem zvyšuje. Výsledky mohou posloužit jako informační materiál pro veřejnost, pro organizace
spolupracující s romskou menšinou či sociální pracovníky.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with the legal awareness of Romani children from Český Krumlov and České Budějovice.
The theoretical part of the thesis deals more with the concept of child, from several perspectives, children's rights and also legal awareness. In several chapters, I focus on the Roma minority, its history, culture and the upbringing of the Roma child as such. Another important part of the theoretical part are Methods and Techniques of Social Work with the Roma Minority, Social and Legal Protection of Children and Projects Focused on Legal Awareness. The aim of the thesis was to find out the situation of legal awareness of Romani children in Český Krumlov and České Budějovice. The method used a quantitative research strategy using the technique of a partially standardized tool of G. Melton - a questionnaire to determine legal
awareness. The questionnaire contains general questions, model situations and the rights and obligations of children and adults from the perspective of children.
93 respondents from Český Krumlov and České budějovice took part in the research. The results were processed in SPSS 16.0. programme. Research has found that legal awareness increases in children as they grow older. The results can serve as information material for the public, for organization working with the
Roma minority, or social workers.
Klíčová slova
Deklarace práv dítěte, Úmluva o právech dítěte, dětská práva, právní povědomí, výzkum právního povědomí, dítě, romské dítě, romská kultura
Klíčová slova v angličtině
Declaration of the Rights of the Child, Convention on the Rights of the Child, Children's rights, Legal awareness, Research on legal awareness, Child, Roma child, Roma culture
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Romové zastávají všude ve světě specifickou pozici. Žijí na všech kontinentech, ale převážná většina v Evropě. Nejvíce Romů žije v Maďarsku, na Slovensku, Španělsku či v Řecku. (Romové a EU, 2005). Odhaduje se, že na území ČR dnes žije přibližně okolo 250 – 300 000 Romů, proto to také je nejpočetnější menšina u nás. Toto číslo je pouhý odhad, protože se to od roku 1990 neeviduje. Sčítání lidu také nepomůže, protože se z roku 2001 přihlásilo pouhých 11 716 Romů. (Sčítání lidu, 2001) Většina problémů, týkající se sociální situace Romů, vychází bezpochyby z nízké míry vzdělanosti a profesionality. Romové obecně nedoceňují vzdělávací systém, uznávají jiné hodnoty. Vzdělání nebylo v životě Romů rozhodující, protože v podmínkách diskriminovaného postavení mohlo být jen velmi málo využito a uplatněno (Nečas, 1999).
Předpokládané cíle práce:
Cílem bakalářské práce je zjistit právní povědomí romských dětí.
Metodologie
Metodou bude kvantitativní výzkumná strategie s použitím techniky částečně standardizovaného nástroje G. Meltona a A. Saporitiho. Distribuce dat bude probíhat polořízeným rozhovorem s romskými dětmi a jejich rodiči.
Sběr dat bude zahájen cca v listopadu 2021 a ukončen v lednu 2022. Zpracování data a jejich publikace v DP bude ukončena do dubna 2022.
Způsob zpracování dat
Data budou zpracována deskriptivní statistikou v SPSS verzi 26 a vybranými statistickými testy (Pearsonův Chí-kvadrát, event. korelační analýzou).
Vymezení výzkumného souboru
Výzkum souborem budou romské děti a jejich rodiče v Českém Krumlově a Českých Budějovicích – bude respektován kvótní výběr na základě věku a pohlaví. Předpokládaný počet respondentů bude 200 (100 dětí a 100 rodičů). Nebude se jednat o reprezentativní soubor romských dětí a jejich rodičů (důvodem je nedostatečná znalost základního souboru a de facto nemožnost stanovit reprezentativní soubor).
Přínos práce
Bakalářská práce může posloužit jako informační materiál pro veřejnost.
Etika výzkumu
Všechny osobní údaje budou v rámci BP/DP zpracovány v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady EU 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES. Při sběru bude zajištěna anonymita a z účasti na výzkumu pro respondenty či informanty nebudou plynout žádná rizika.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Romové zastávají všude ve světě specifickou pozici. Žijí na všech kontinentech, ale převážná většina v Evropě. Nejvíce Romů žije v Maďarsku, na Slovensku, Španělsku či v Řecku. (Romové a EU, 2005). Odhaduje se, že na území ČR dnes žije přibližně okolo 250 – 300 000 Romů, proto to také je nejpočetnější menšina u nás. Toto číslo je pouhý odhad, protože se to od roku 1990 neeviduje. Sčítání lidu také nepomůže, protože se z roku 2001 přihlásilo pouhých 11 716 Romů. (Sčítání lidu, 2001) Většina problémů, týkající se sociální situace Romů, vychází bezpochyby z nízké míry vzdělanosti a profesionality. Romové obecně nedoceňují vzdělávací systém, uznávají jiné hodnoty. Vzdělání nebylo v životě Romů rozhodující, protože v podmínkách diskriminovaného postavení mohlo být jen velmi málo využito a uplatněno (Nečas, 1999).
Předpokládané cíle práce:
Cílem bakalářské práce je zjistit právní povědomí romských dětí.
Metodologie
Metodou bude kvantitativní výzkumná strategie s použitím techniky částečně standardizovaného nástroje G. Meltona a A. Saporitiho. Distribuce dat bude probíhat polořízeným rozhovorem s romskými dětmi a jejich rodiči.
Sběr dat bude zahájen cca v listopadu 2021 a ukončen v lednu 2022. Zpracování data a jejich publikace v DP bude ukončena do dubna 2022.
Způsob zpracování dat
Data budou zpracována deskriptivní statistikou v SPSS verzi 26 a vybranými statistickými testy (Pearsonův Chí-kvadrát, event. korelační analýzou).
Vymezení výzkumného souboru
Výzkum souborem budou romské děti a jejich rodiče v Českém Krumlově a Českých Budějovicích – bude respektován kvótní výběr na základě věku a pohlaví. Předpokládaný počet respondentů bude 200 (100 dětí a 100 rodičů). Nebude se jednat o reprezentativní soubor romských dětí a jejich rodičů (důvodem je nedostatečná znalost základního souboru a de facto nemožnost stanovit reprezentativní soubor).
Přínos práce
Bakalářská práce může posloužit jako informační materiál pro veřejnost.
Etika výzkumu
Všechny osobní údaje budou v rámci BP/DP zpracovány v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady EU 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES. Při sběru bude zajištěna anonymita a z účasti na výzkumu pro respondenty či informanty nebudou plynout žádná rizika.
Seznam doporučené literatury
1. Dunovský, J., 1999a. Ke zprávě o plnění Úmluvy o právech dítěte ("To the report about fulfilment of the CRC”). Náhradní rodinná péče. (2), p. 8-11. ISSN 1212-3765.
2. DUNOVSKÝ, J., 1999. Sociální pediatrie: vybrané kapitoly. Praha: Grada. Psyché(Grada). ISBN: 80-716-9254-9
3. Kovařík, J., 1999. Úmluva o právech dítěte ("The Convention on the Rights of the Child"). In: Náhradní rodinná péče. 2, p. 4-5. ISSN 1212-3765.
4. KOVAŘÍK, J., 2001. Dětská práva, právní povědomí, participace dětí a sociální služby: Vybrané kapitoly České Budějovice: Jihočeská univerzita. Psyché (Grada) ISBN 80-7040-531-7.
5. Mayne, F., & Howitt, C., 2015. How far have we come in respecting young children in our research?: A meta-analysis of reported early childhood research practice from 2009 to 2012. Australasian Journal of Early Childhood. 40(4), p. 30-38. ISSN: 18369391.
6. Melton, G. B., 2008. Beyond balancing: Toward an integrated approach to children´s rights. Journal of Social Issues. 64(4), p. 903-920. DOI:10.1111/j.1540-4560.2008.00594.x.
7. Pobjoy, J. M., 2015. The best interests of the child principle as an independent source of international protection. International and Comparative Law Quarterly. 64(2), p. 327 – 363. DOI: 10.1017/S002058931500004.
Seznam doporučené literatury
1. Dunovský, J., 1999a. Ke zprávě o plnění Úmluvy o právech dítěte ("To the report about fulfilment of the CRC”). Náhradní rodinná péče. (2), p. 8-11. ISSN 1212-3765.
2. DUNOVSKÝ, J., 1999. Sociální pediatrie: vybrané kapitoly. Praha: Grada. Psyché(Grada). ISBN: 80-716-9254-9
3. Kovařík, J., 1999. Úmluva o právech dítěte ("The Convention on the Rights of the Child"). In: Náhradní rodinná péče. 2, p. 4-5. ISSN 1212-3765.
4. KOVAŘÍK, J., 2001. Dětská práva, právní povědomí, participace dětí a sociální služby: Vybrané kapitoly České Budějovice: Jihočeská univerzita. Psyché (Grada) ISBN 80-7040-531-7.
5. Mayne, F., & Howitt, C., 2015. How far have we come in respecting young children in our research?: A meta-analysis of reported early childhood research practice from 2009 to 2012. Australasian Journal of Early Childhood. 40(4), p. 30-38. ISSN: 18369391.
6. Melton, G. B., 2008. Beyond balancing: Toward an integrated approach to children´s rights. Journal of Social Issues. 64(4), p. 903-920. DOI:10.1111/j.1540-4560.2008.00594.x.
7. Pobjoy, J. M., 2015. The best interests of the child principle as an independent source of international protection. International and Comparative Law Quarterly. 64(2), p. 327 – 363. DOI: 10.1017/S002058931500004.