Ve své bakalářské práci jsem se zabývala tématem, zda volný čas a jeho využívání může působit jako preventivní prvek při eliminaci počtu případů sociálně patologických jevů. Při své práci jsem vycházela z informací a podkladů týkajících se malého města a v něm působící základní školy. Zajímaly mě všechny možnosti, které ve svém volném čase může mládež a děti školního věku využívat a zda toto využití volného času může ovlivnit jejich chování směřující k sociálně patologických jevům.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis, I dealt with the topic of whether free time and its use can act as a preventive element in eliminating the number of cases of socially pathological phenomena. In my work, I relied on information and documents concerning a small town and the elementary school operating in it. I was interested in all the possibilities that young people and school-age children can use in their free time and whether this use of free time can influence their behavior towards socially pathological phenomena.
Klíčová slova
Sociálně patologické jevy, prevence, volný čas, legislativa prevence, základní škola
Klíčová slova v angličtině
socio-pathological phenomena, prevention, free time, prevention legislation, elementa-ry school
Rozsah průvodní práce
52 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci jsem se zabývala tématem, zda volný čas a jeho využívání může působit jako preventivní prvek při eliminaci počtu případů sociálně patologických jevů. Při své práci jsem vycházela z informací a podkladů týkajících se malého města a v něm působící základní školy. Zajímaly mě všechny možnosti, které ve svém volném čase může mládež a děti školního věku využívat a zda toto využití volného času může ovlivnit jejich chování směřující k sociálně patologických jevům.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis, I dealt with the topic of whether free time and its use can act as a preventive element in eliminating the number of cases of socially pathological phenomena. In my work, I relied on information and documents concerning a small town and the elementary school operating in it. I was interested in all the possibilities that young people and school-age children can use in their free time and whether this use of free time can influence their behavior towards socially pathological phenomena.
Klíčová slova
Sociálně patologické jevy, prevence, volný čas, legislativa prevence, základní škola
Klíčová slova v angličtině
socio-pathological phenomena, prevention, free time, prevention legislation, elementa-ry school
Zásady pro vypracování
Teoretická část
1.Charakteristika pojmu sociálně patologické jevy
2.Charakteristika pojmu volný čas
3.Formy aktivit prevence na základní škole a na gymnáziu
4.Volnočasové subjekty a jejich organizace jako možnost prevence sociálně patologických jevů
5.Dokumenty ukotvující prevenci sociálně patologických jevů
Praktická část
Tematická analýza rozhovorů s metodiky prevence a výchovnými poradci na základní škole a gymnáziu a s odpovědnými zástupci volnočasových subjektů
Zásady pro vypracování
Teoretická část
1.Charakteristika pojmu sociálně patologické jevy
2.Charakteristika pojmu volný čas
3.Formy aktivit prevence na základní škole a na gymnáziu
4.Volnočasové subjekty a jejich organizace jako možnost prevence sociálně patologických jevů
5.Dokumenty ukotvující prevenci sociálně patologických jevů
Praktická část
Tematická analýza rozhovorů s metodiky prevence a výchovnými poradci na základní škole a gymnáziu a s odpovědnými zástupci volnočasových subjektů
Seznam doporučené literatury
AUJEZKÁ, Anna, ŠIRŮČKOVÁ, Michaela, ed. Příklady dobré praxe programů školní prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0.
BĚLÍK, Václav, Stanislava HOFERKOVÁ a Blahoslav KRAUS. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0599-1.
HÁJEK, Bedřich. HOFBAUER, Břetislav. PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. 2. vyd. Praha: Portál, 2011. 239 s. ISBN 978-80-262-0030-7
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 9788026212508.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2310-5.
NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3.
NEŠPOR, Karel a Hana PROVAZNÍKOVÁ. Slovník prevence problémů působených návykovými látkami: pro rodiče a pedagogy. 3., rozš. vyd. Praha: Fortuna, 1999. ISBN 80-7071-123-x.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
Seznam doporučené literatury
AUJEZKÁ, Anna, ŠIRŮČKOVÁ, Michaela, ed. Příklady dobré praxe programů školní prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0.
BĚLÍK, Václav, Stanislava HOFERKOVÁ a Blahoslav KRAUS. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0599-1.
HÁJEK, Bedřich. HOFBAUER, Břetislav. PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. 2. vyd. Praha: Portál, 2011. 239 s. ISBN 978-80-262-0030-7
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 9788026212508.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2310-5.
NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3.
NEŠPOR, Karel a Hana PROVAZNÍKOVÁ. Slovník prevence problémů působených návykovými látkami: pro rodiče a pedagogy. 3., rozš. vyd. Praha: Fortuna, 1999. ISBN 80-7071-123-x.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.